NÓŻKI ANTYWBRACYJNE Pro Audio Bono
Producent: PRO AUDIO BONO |

Test
tekst WOJCIECH PACUŁA |
![]() |
No 246 16 października 2024 |
˻ PREMIERA ˼
ZMIANA PARADYGMATU DZIAŁANIA firm audio to duże ryzyko. Wbrew pozorom świat audiofilski jest bowiem niesłychanie konserwatywny. I, dodajmy, pamiętliwy. Dlatego też, kiedy producent gramofonów, niech to będzie Avid HiFi, w ramach rozwijania swojej oferty proponuje wzmacniacze i kolumny, to zajmuje mu dużo czasu, aby przekonać ludzi, że to ma sens i jest po prostu dobre – dla firmy i dla jej klientów. Jeszcze bardziej pod górkę mają producenci korygujący swoje modus operandi w ramach już istniejącej oferty, na przykład poprzez zmianę rodzaju przetworników (firmy kolumnowe) lub przejście z klasy A i AB na klasę D (firmy od wzmacniaczy). ![]() Jak można się domyślić, piję do firmy Pro Audio Bono. Wycofuje się ona – tak to przynajmniej czytam – z podstawek wykonanych z metalu, wybierając w to miejsce materiał o nazwie PEEK. A jeśli nie wycofuje, to zdywersyfikuje swoją ofertę. Testowany model Full PEEK 60 jest już drugim produktem tego typu w jej ofercie i, tak to wygląda, nie ostatnim. O materiale już pisaliśmy przy okazji testu nóżek → PAB PEEK 7060 SN. Ponieważ to jednak wciąż nowość, powtórzmy najważniejsze fakty. PEEK to akronim pełnej nazwy tego materiału: PoliEteroEteroKeton. Wynaleziony został w 1978 roku i wprowadzony na rynek na początku lat 80. przez Imperial Chemical Industries (ICI). Nie będzie przesady w tym, jeśli powiemy, że zrewolucjonizował wiele gałęzi przemysłu. Wystarczy powiedzieć, że materiał ten jest chętnie stosowany również przez producentów gramofonów, wystarczy wspomnieć polską firmę BennyAudio. Pro Audio Bono flirt z tym materiałem rozpoczęła bez pośpiechu. Po raz pierwszy sięgnęła poń w 2023 roku. W nóżkach antywibracyjnych Ceramic 70 Uni-Foot zastosowała wówczas innowację, polegającą na użyciu w łożysku z kulkami z azotku krzemu koszyczka wykonanego właśnie z PEEK-u. Wprawdzie korpus nóżek pozostał stalowy, ale pierwszy krok został uczyniony; dodajmy, że nóżki te zostały w naszym systemie i są wkręcone do podstawek Acoustic Revive, podtrzymujących kolumny Harbeth M40.1; więcej → TUTAJ. Niecały rok później otrzymałem wiadomość, w której szef PAB-a informował o zupełnie nowej wersji nóżek PAB Ceramic 7060 SN, w których zamiast stali nierdzewnej AISI 316L zastosował polimer PEEK, z którego wykonał cały korpus. Tak powstały nóżki PAB PEEK 7060 SN. Pan Skrzypczak pisał wówczas:
Już wtedy wiadomo było, że to dopiero pierwszy krok do powstania nóżek w których jedynym materiałem, który nie byłby polimerem PEEK będą kulki łożyska. | Kilka prostych słów… ⸜ WŁADYSŁAW SKRZYPCZAK ![]() ⸜ Łożysko z koszyczkiem wykonanym z polimeru PEEK, wykorzystane w stopkach PAB Full PEEK 60. STOPKI PAB FULL PEEK 60 są zbudowane z czarnej odmiany PEEK-u. Jest to polimer o bardzo dużej wytrzymałości chemicznej, termicznej i mechanicznej. Spełnia wymagające normy fizyko-chemiczne - zachowuje kształt i objętość w dużym przedziale temperatury, od -40 do +300 stopni Celsjusza oraz jest odporny na agresywne substancje chemiczne. Ponadto PEEK: • jest ponad 6 razy lżejszy od stali 316 L (stal 316 L ma gęstość 8 g/cm3, zaś PEEK tylko 1,31 g/cm3), Te właściwości czynią z PEEK-u bardzo dobre tworzywo zastępujące stal lub współtworzące z nią różne konstrukcje. Coraz częściej więc PEEK jest wykorzystywany w produkcji urządzeń medycznych, narzędzi chirurgicznych oraz implantów, a także aparatury chemicznej, urządzeń dla przemysłu spożywczego, środków transportu, części obrabiarek, łopatek turbin energetycznych itd. Dla nas bardzo ważne są zwłaszcza: a) możliwości łączenia PEEK ze stalą i ceramiką oraz b) rekordowo niskie współczynniki tarcia tego polimeru. Aktualnie oferujemy dwa typy stopek z PEEK-u: 1. Stopki PAB PEEK 7060 SN, których korpusy są wykonane z PEEK-u, a wahliwe łożyska ceramiczne z azotku krzemu, które były już testowane w „High Fidelity”, I WSZYSTKO JASNE. Nowe nóżki mają czarny kolor i kształt powtarzający model → PAB CERAMIC 60 SN. Wygląda więc na to, że nowe nóżki będą zastępowały starsze, nie zmieniając ich wymiarów, a jedynie materiał, z którego są wykonane. Model, który testujemy składa się z czterech elementów: podstawy której ścianki zwężają się ku dołowi, łożyska wahliwego, łączącego podstawę oraz główny korpus, wspomniany korpus będący plastrem wyciętym z walca, kontry oraz metalowego wkrętu imbusowego. Za pomocą wkrętu można przymocować nóżki do urządzenia, ale można też go pozostawić wkręcony i postawić urządzenie na kontrze. Kiedy ją odkręcimy zobaczymy coś w rodzaju tabliczki znamionowej z nawą produktu, firmy i informacjami o miejscu produkcji. Do kompletu dostajemy również mały klucz nimbusowy. Swoją drogą ciekawe, jak zachowałaby się nóżka, gdyby i ów wkręt był z PEEK-u. ![]() Nóżki przychodzą w niewielkim, zamykanym na magnetyczny zatrzask, pudełku. Przejście ze stali na lżejszy materiał jest dla producenta ułatwieniem, ponieważ nie musi się obawiać o uszkodzenie opakowania. A przy standardach panujących w firmach kurierskich to był duży problem. W pudełku są miejsca na cztery nóżki, ale w ofercie są zestawy po trzy i cztery. ▌ ODSŁUCH JAK SŁUCHALIŚMY • Nóżki antywibracyjne Full PEEK 60 firmy Pro Audio Bono zostały przetestowane w systemie referencyjnym „High Fidelity”. Stopy (nóżki) antywibracyjne testuję w swoim systemie zawsze w ten sam sposób – pod źródłem sygnału, czasem wspomagając się innymi urządzeniami. Tym razem przetestowałem je pod odtwarzaczem SACD Ayon Audio CD-35 HF. ![]() W czasie testu przenoszę odtwarzacz, więc jego połączenia muszą być elastyczne. W tej roli występują u mnie interkonekty Crystal Cable Absolute Dream, a odtwarzacz zasilany jest przez kabel Harmonix X-DC350M2R Improved-Version. Porównanie polegało na odsłuchu tego samego fragmentu utworu (1-2 min.) na nóżkach odniesienia i przeniesieniu go na testowane nóżki. Odtwarzacz i testowane nóżki stały na górnych, węglowych blatach stolika Finite Elemente Pagode Edition Mk II. |
» PŁYTY UŻYTE W TEŚCIE ⸜ wybór
⸜ BILL EVANS TRIO, Waltz For Debby, Riverside Records/Craft Recordings/Universal Classics & Jazz UCGO-9057, „Bill Evans Remaster Series”, SHM-SACD (1961/2023), recenzja → TUTAJ. TESTOWANE NÓŻKI PRO AUDIO BONO wyglądają dość niepozornie, są lekkie i mają raczej prostą budowę mechaniczną. Ale w prostocie siła – nie tylko, ale w tym przypadku tak właśnie jest. A to dlatego, że to nóżki doskonale współgrające z systemem, przynajmniej moim. Ich dźwięk jest rozdzielczy i selektywny. Ale również jest w pewnym sensie miękki. A to w takim sensie, że nie ma w tym graniu nacisku na atak. Nóżki odniesienia pokazują go nieco wyraźniej, przez co bryły instrumentów są z nimi mocniejsze i bardziej prominentne. Full PEEK z kolei idą w kierunku miękkości. ![]() Robią to w sposób, w jakim rzeczy dzieją się w high-endzie, to jest nadają całości wyraźny rytm i nasycenie, a przy tym panują nad tym, kiedy i co się nam ukaże. Już wyjaśniam. Kiedy w intro w tytułowym utworze ˻ 2 ˺ z płyty BILL EVANS TRIO Waltz For Debby grają z sobą w dialogu kontrabas w lewym kanale i fortepian w prawym, to z PAB-ami są one wyraźne, klarowne, mają duże bryły, a jednocześnie ich brzmienie ma w sobie coś ze „swingu”. To znaczy atak i koniec dźwięku nie są punktowane, a raczej przenoszone na następne dźwięki. Rytm jest doskonały, ale właśnie taki – bardziej rozłożony w czasie. Bo to jednocześnie nóżki, które zapewniają doskonałą rytmiczność. To, o czym mówię nie jest bowiem rozmyciem czasowym, a „dotrzymaniem” dźwięku tak długo, jak to jest potrzebne i powiązanie go z innym. Zyskują na tym nie tylko nagrania jazzowe, jak wspomniany album, znakomicie wydany w Japonii na płycie SHM-SACD, ale i elektronika. Kiedy puściłem, nomen-omen, ˻ 1 ˺, Everything In A Right Place, utwór rozpoczynający płytę RADIOHEAD Kid A, z pierwszego, zwykłego wydania, otrzymałem dokładnie to, o czym mówi tytuł: wszystko było pięknie poukładane i dobrze – że sięgnę po to słowo – ustrukturyzowane. Czyli dźwięk był płynny, ale i rytmiczny, nóżki panowały nad nim czasowo. Podskórny puls nadawany przez nisko osadzone dźwięki generowane na syntezatorze, a jeszcze niżej coś w rodzaju „stopy perkusji”, wszystko to płynęło, ale w czytelny sposób, bez zlewania się. PAB-y robią to przy tym po swojemu. To znaczy skupiają się na środku pasma, bez obcinania jego skrajów, ale skupiając naszą uwagę na zakresie, w którym dzieje się najwięcej. To coś w rodzaju gry z gramofonu w rodzaju Linn LP12 z wysokiej półki. Czyli mamy energię, mamy pełnię, przy czym działania te wspierają wypełnienie średnicy. Przywołuję tę tendencję testowanych nóżek nie dlatego, że coś mi w tym wadzi, a wręcz przeciwnie, dlatego że to jeden z lepszych sposobów na przekazanie muzyki. W realnym świecie, a nie w wyobraźni konstruktorów, producentów i audiofilów, nie ma tego „jednego i jedynego”. Jest kierunek, w którym idą najlepsze produkty, ale to nie jest jedna ścieżka, a raczej kilka, równoległych i równie wartościowych. Ta obrana przez konstruktora Pro Audio Bono jest właśnie taka. W dodatku jest niesamowicie przyjemna. Nóżki polskiego producenta należą bowiem do grupy produktów ułatwiających odsłuch. A to dlatego, że oferują dźwięk będący połączeniem rozdzielczości i wypełnienia. I choć, jak mówię, ich balans tonalny kieruje naszą uwagę ku środkowi pasma, to potrafią pokazać też naprawdę niskie zejścia, jak wcześniej na płycie Radiohead, a zaraz potem na wspaniałej płycie Time zespołu ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA. Zagrałem ją z niezwykłej kopii, płyty CD-R wykonanej w Japonii przez Sony Music Direct (Japan) w 2007 roku w celach promocyjnych. Utwór ˻ 2 ˺ Twilight rozpoczyna bardzo niskie zejście syntezatora, ale nie do końca klarowne, jakby podskórne. Z nóżkami PAB-a pod odtwarzaczem było to wyraźne, mimo że ważniejsze było to co dziej się powyżej. Al. dzieje się tam naprawdę dużo, mimo że miks jest niemal monofoniczny, poza syntezatorami, a perkusja została wtopiona głęboko w tło. I właśnie z perkusją najlepiej słychać to, w jaki sposób nóżki Pro Audio Bono współgrają z postawionym na nich urządzeniem. Jak mówię, perkusja na tej płycie jest monofoniczna i ustawiona daleko w miksie. Ma obciętą górę i dół, który jest „lepki”, to jest nie ma wyraźnych krawędzi. Nawet, kiedy w którymś momencie we wspomnianym utworze perkusista uderza kilka razy mocniej w ride, blachę o naprawdę mocnym, gęstym dźwięku, to jest ona tutaj tylko lekko zaznaczana. Nóżki Full PEEK pokazały te detale wyraźnie, czy – bo ostatecznie o to chodzi – pozwoliły je pokazać odtwarzaczowi. Bo są bardzo rozdzielcze, wypełniają brzmienie, ale i są rzetelne względem sygnału. Chodzi mi o to, że nie dociążają dźwięku, co wielu odsprzęganym gramofonom – skoro już po tę kategorię sięgnęliśmy – się zdarza. Podobnie, jak niektórym nóżkom antywibracyjnym (duża ich część niestety odchudza dźwięk – strzeżcie się ich :). PAB-y dają pełny i gęsty dźwięk, ale nie naciskają na niską średnicę. Co wyraźnie wyszło już w utwórze ˻ 1 ˺ Nora’s Theme otwierającym płytę FRANCO AMBROSETTI’ego zatytułowaną Nora. Nagrana i zmiksowana przez giganta konsolety, Jima Andersona (na przykład Patricia Barber), wydana została w 2022 roku przez wydawnictwo Enja na krążku SACD. I to jest wspaniała płyta, pod każdym względem, głównie jeśli chodzi o pełny i ciepły dźwięk flugehornu lidera. Jej odsłuch z nóżkami Full PEEK pod odtwarzaczem Ayona pokazał, że są on nie tylko nasycone, ale i otwarte. Pokazują więcej powietrza i mocniej akcentują górną średnicę niż nóżki Divine Acoustics, ale i Franz Audio Accessories. Dlatego będą dla nich naturalną alternatywą. Jeśli dla kogoś dźwięk flugehornu Amrosetti’ego wyda się z dwoma pierwszymi zbyt blisko, podany w zbyt nasycony sposób, to znaczy, że może zmodyfikować dźwięk swojego systemu stawiając urządzenia na nóżkach producenta z Mysiadła. Dostanie wówczas nieco bardziej zdystansowany dźwięk, ale wciąż mocno rozdzielczy i wypełniony. Sekcja smyczków zostanie pokazana w bardziej rozświetlony sposób, a gitara elektryczna w ˻ 2 ˺ Morning Song of a Spring Flower zostanie nieco bardziej wyciągnięta z kokonu ciepła. Nie mówię, że to ta właściwa droga, a tylko tyle, że równie ciekawa, równie dobra. ▌ Podsumowanie NA SAM KONIEC, tuż przed spakowaniem nóżek, posłuchałem jeszcze jednej z trzech, które właśnie ukazały się na krążkach SHM-SACD, płyt CHETA BAKERA. Wydawnictwo Decca Records France sięgnęło po nagrania trębacza zarejestrowane w latach 50. ubiegłego wieku dla francuskiej wytwórni Barcalay Disques, a japoński oddział Universal Music Company je wydał. Nie porównywałem niczego, po prostu słuchałem muzyki. Pamiętając dobrze charakter dźwięku proponowany przez nóżki tej firmy wykonane z metalu, a przecież model PAB Ceramic 70 Uni-Foot znajduje się pod podstawkami moich kolumn, mogę już teraz powiedzieć, że przejście na PEEK dało też inne rezultaty dźwiękowe. Uspokoiło przekaz i go wygładziło. Nie przez mniej informacji, a przez ich lepsze uporządkowanie. To granie bardziej nastawione na wokale niż na stopę perkusji, jeśli tak mogę powiedzieć, a także bardziej złożone wewnętrznie. ![]() Wszystko, o czym pisałem powyżej, z płytami Bakera powróciło, a do tego doszła selektywność. Polskie nóżki ułatwiają odsłuch przez nasycenie dźwięku, ale bez jego dociążania. Pozwalają przekazać urządzeniom, które na nich stoją dużo informacji z wyższej średnicy, choć ich balans tonalny kieruje naszą uwagę na środek pasma jako całość. Jego skraje są klarowne, a bas schodzi naprawdę bardzo nisko, nie jest to więc granie wąskim pasmem. Najważniejsze w tym wydaje się jednak coś, o czym wspomniałem już na początku testu, to znaczy „swingowanie”. To granie płynne, eleganckie, głębokie granie. Nie jest aż tak trójwymiarowe w ramach brył i nie dostajemy aż tak wyraźnie faktur, jak ze stopami odniesienia czy też PEEK 7060 SN tegoż producenta. A przecież Full PEEK 60 znajdą swoje miejsce w nawet najdroższych systemach, ponieważ zestaw cech, które proponują jest dla nich unikatowy. ● ![]() Test powstał według wytycznych przyjętych przez Association of International Audiophile Publications, międzynarodowe stowarzyszenie prasy audio dbające o standardy etyczne i zawodowe w naszej branży; HIGH FIDELITY jest jego członkiem-założycielem. Więcej o stowarzyszeniu i tworzących go tytułach → TUTAJ. |

System referencyjny 2024 |
|
![]() ˻ 1 ˺ Kolumny: HARBETH M40.1 • → TEST ˻ 2 ˺ Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom) ˻ 3 ˺ Przedwzmacniacz: AYON AUDIO Spheris III • → TEST ˻ 4 ˺ Odtwarzacz Super Audio CD: AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50 • → TEST ˻ 5 ˺ Wzmacniacz mocy: SOULUTION 710 ˻ 6 ˺ Stolik: FINITE ELEMENTE Master Reference Pagode Edition Mk II więcej → TUTAJ ˻ 7 ˺ Filtr głośnikowy: SPEC REAL-SOUND PROCESSOR RSP-AZ9EX (prototyp) • → TEST |
|
![]() |
Okablowanie Interkonekt: SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) • → TESTInterkonekt: przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy -SILTECH ROYAL SINGLE CROWN • test → TUTAJ Odtwarzacz plików → przedwzmacniacz -SILTECH ROYAL SINGLE CROWN • test → TUTAJ Kable głośnikowe: SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ| |
![]() |
Zasilanie Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) • → TESTKabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 • → TEST Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) • → TEST Kabel zasilający: gniazdko ścienne → listwa zasilająca AC - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) • → TEST Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE • → TEST |
![]() |
Elementy antywibracyjne ⸜ Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom)⸜ Stolik: FINITE ELEMENTE Master Reference Pagode Edition Mk II • więcej → TUTAJ ⸜ Platforma antywibracyjna (pod listwą zasilającą AC): Graphite Audio CLASSIC 100 ULTRA • więcej → TUTAJ ⸜ Nóżki antywibracyjne (przedwzmacniacz liniowy): Pro Audio Bono PAB CERAMIC 70 UNI-FOOT • test → TUTAJ ⸜ Nóżki antywibracyjne (odtwarzacz SACD): Divine Acoustics GALILEO • test → TUTAJ ⸜ Nóżki antywibracyjne (podstawki pod kolumny): Pro Audio Bono PAB CERAMIC 60 SN • test → TUTAJ |
![]() |
Analog Przedwzmacniacz gramofonowy: Wkładki gramofonowe:
Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition |
![]() |
Słuchawki Wzmacniacz słuchawkowy: Leben CS-600X • test → TUTAJPlatforma antywibracyjna (pod wzmacniaczem): Kryna PALETTE BOARD PL-TB-Cu-TP • test → TUTAJ Kabel zasilający (wzmacniacz): Acrolink 8N-PC8100 PERFORMANTE NERO EDIZIONE № 1/15 • więcej → TUTAJ Słuchawki:
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity