pl | en

KOLUMNY GŁOŚNIKOWE ⸜ podstawkowe

Pylon Audio
JASPER MONITOR 18

Producent: PYLON S.A.
Cena (w czasie testu): 9999 zł/para

Kontakt:
ul. Powstańców Wlkp. 1
63-200 Jarocin | POLSKA


www.PYLONAUDIO.pl

MADE IN POLAND

Do testu dostarczyła firma: PYLON AUDIO


Test

tekst WOJCIECH PACUŁA
zdjęcia Wojciech Pacuła | Pylon Audio

No 215

16 marca 2022

| PREMIERA |

Pylon S.A. to firma powstała w maju 2011 roku. Jest ona największym środkowoeuropejskim producentem kolumn głośnikowych i obudów sprzedawanych pod marką PYLON AUDIO. Co więcej, jest też producentem obudów, które zamawia wiele znanych firm z Europy (i nie tylko). Ma własną, nowoczesną komorę bezechową, samodzielnie produkuje też przetworniki, które stosuje w wielu swoich konstrukcjach. PREMIEROWO testujemy kolumny JASPER MONITOR 18.

APRAWDĘ DAWNO NIE TESTOWAŁEM kolumn firmy Pylon (marka nazywa się Pylon Audio, ale firma używa jej zamiennie z ‘Pylon’). Sprawdziłem – ostatnio było to w 2020 roku, kiedy to 16 lutego ukazał się tekst poświęcony modelowi PEARL 20 (2020). Było to o tyle ciekawe doświadczenie, że konstrukcje te były kolejną wersją rozwojową pierwszych kolumn tej polskiej firmy, jakie pojawiły się na rynku, modelu PEARL FRONT. Tak się składa, że ich premiera, a tym samym premiera w mediach firmy Pylon miała miejsce na łamach „High Fidelity”. W jej sukcesie, a jest to sukces wyjątkowy, mieliśmy więc i swój – może skromny, ale jednak – udział.

Pierwsze kolumny oferowane przez te, mającą swoją siedzibę w Jarocinie, firmę przeznaczone były dla ludzi, którzy niekoniecznie chcieli wydać dużo pieniędzy na „hi-fi”, ale chcieliby jednak posłuchać muzyki w dobry sposób, na pewno lepszy niż z kolumn zagranicznej konkurencji w zbliżonej cenie. Prawdę mówiąc kolumny te nie miały żadnej konkurencji. Podobnie, jak i jej następcy, ze wspomnianymi Pearl 20 (2020) na czele. Od tamtego czasu wydarzyło się jednak wiele, a z siedzącym przy stole u mnie w domu MATEUSZEM JUJKĄ, szefem firmy Pylon, nie mogliśmy się nadziwić temu, że nie widzieliśmy się już ponad dwa lata…

JASPER MONITOR 18

PEARL JEST NAJTAŃSZĄ SERIĄ w ofercie Pylona, a JASPER najdroższą. Ta druga składa się z trzech modeli: podłogowych Jasper 25 Mk II i Jasper 23 oraz podstawkowych Jasper 18, którym chcemy się tym razem przyjrzeć. To duże, głębokie konstrukcje o wymiarach 200 x 430 x 413 mm (szer. x wys. x gł.), ważące 13,5 kg/szt. Ich impedancja nominalna wynosi 4 Ω, a skuteczność 88 dB; producent mówi, że pasmo przenoszenia rozciąga się od 35 Hz do 20 kHz.

Producent pisze o nich:

Jasper Monitor 18 – podstawkowy przedstawiciel linii Jasper – podobnie jak więksi bracia zachowuje zaawansowane i dojrzałe brzmienie, prezentując je w sposób przyjemny i efektowny jednocześnie.

www.PYLONAUDIO.pl, dostęp: 07.03.2022.

Premiera tego modelu miała miejsce 26 czerwca 2021 roku w salonie Q21. Są to dwudrożne kolumny podstawkowe z obudową typu bas-refleks. Ich kształt, podobnie zresztą, jak kształt pozostałych dwóch kolumn z tej serii, jest niecodzienny o tyle, że przednia ścianka nie jest prostym płatem materiału. Widać, że producent postanowił wykorzystać swój nowoczesny, świetnie wyposażony zakład produkcyjny i przygotował bryłę kosztowną w przygotowaniu, dlatego rzadko spotykaną. Przednia ścianka jest bowiem wygięta, podobnie zresztą, jak tylna.

Ma to na celu likwidację fal stojących wewnątrz obudowy, pomaga wyrównać czasowo głośniki, ale przede wszystkim jest zabiegiem plastycznym. Przypomnijmy, że podobny zabieg w swoich konstrukcjach zastosowała firma FOCAL w serii Kanta. Obudowa może mieć dowolny kolor wybrany z palety REL, choć standardowo są to kolory czarny lub biały, w wysokim połysku lub w macie.

Pylon jest jedną z nielicznych firm projektujących i produkujących własne przetworniki. Mateusz przywożąc do mnie kolumny o których mówimy, przywiózł również dwa nowe głośniki, które będą stosowane w nowej, high-endowej serii. Wyglądają po prostu niebywale! Napęd z wieloma małymi magnesami neodymowymi, przywodzący na myśl rozwiązanie Flower Power firmy Focal, także w głośniku wysokotonowym, warstwowe membrany celulozowe głośników średnio- i niskotonowych, to tylko dwa najważniejsze, widoczne na pierwszy rzut oka, rozwiązania.

Ale do rzeczy – w większości serii Pylon stosuje własne głośniki, ale nie w serii Jasper. Kiedy była ona projektowana Pylon nie miał jeszcze swoich przetworników tej klasy, dlatego sięgnął po sprawdzoną klasykę, głośniki Scan-Speak. Wysokie tony obsługuje kopułka D2608/913000, a średnie i niskie 180 mm przetwornik 18W/4531G01 z serii Revelator, z charakterystyczną, ciętą i klejoną membraną z celulozy.

Zabieg ten, mowa o cięciu, ma na celu redukcję zniekształceń i tzw. „modów” membrany, co – jak pisze producent – „zaowocowało niespotykaną kontrolą i sprężystością basu oraz ekspresyjnością i namacalnością wokali”. Membrana przetwornika wysokotonowego jest jednym z najlżejszych stosowanych w takich aplikacjach układów drgających – kopułka waży tylko 0,18 g, dzięki czemu – ponownie sięgam po materiały firmowe – „z łatwością odtwarza wszelkie najdrobniejsze niuanse i detale nagrań”.

Na tylnej ściance zobaczymy bardzo solidne, podwójne zaciski z naprawdę dobrymi zworami. Montowane są one na płytce znamionowej wykonanej z jakiegoś rodzaju plastiku, naklejonej na płytę MDF. Od tylnej strony, na tej właśnie płycie, zamontowano zwrotnicę. Jest ona bardzo ładna, prosta i lutowana jest w technice punkt-punkt, bez pośrednictwa płytki drukowanej. Znajdziemy w niej kondensator polipropylenowy Jansena i cewkę powietrzną w torze wysokotonwym i dwie cewki rdzeniowe w nisko-średniotonowym. Aby pomóc w transferze sygnału, miedziana plecionka jest lutowana do przetworników, a nie wpinana przez skuwki.

Obudowa jest wzmocniona od wewnątrz poprzeczką. Co ciekawe, konstrukcja ta niemal w ogóle nie jest wytłumiana. Materiał tłumiący znalazł się tylko na samym dnie i nie zajmuje on zbyt wiele miejsca. Kolumny przychodzą z okrągłymi, montowanymi na magnesach maskownicami i dostajemy na nie aż pięć lat gwarancji: standardowe dwa lata plus trzy dodatkowe, po zarejestrowaniu produktu. Kolumny dedykowane są do pomieszczeń o powierzchni 15-32 m2.

Do zestawów przewidziane są firmowe standy. I nie są one tylko „estetycznym dopełnieniem”, choć tę rolę również pełnią. Są one również mechanicznym przedłużeniem obudowy Jasperów, które są dużymi, głębokimi kolumnami. Fajnie to zresztą rozwiązano. W dolnej ściance kolumn wyfrezowano wgłębienie, do którego przykręcona jest płytka. Po jej odkręceniu można przymocować ją do podstawek, a potem z powrotem dokręcić do kolumn. Dzięki temu całość jest stanowi sztywną strukturę

ODSŁUCH

⸤ JAK SŁUCHALIŚMY Kolumny Pylon Audio Jasper Monitor 18 ustawiłem w tym samym miejscu, w którym zwykle stawiam testowane kolumny, czyli w odległości 220 cm od siebie i 254 cm ode mnie; od tylnej ściany miały 100 cm, a od półek z książkami za nimi – 40 cm. Skorzystałem przy tym ze starych podstawek Sonus faber.

Test wykonałem ze wzmacniaczem mocy Soulution 710i kablami głośnikowymi SILTECH Triple Crown. Kolumny okazały się dość wymagającym obciążeniem, szukałbym więc dla nich wydajnych prądowo wzmacniaczy. W czasie testu słuchałem płyt SACD i CD, korzystając z odtwarzacza SACD AYON AUDIO CD-35 HF Edition, oraz plików, korzystając z odtwarzacza plików MYTEK Brooklyn Bridge.

Odległości między kolumnami oraz ich poziomowanie ustaliłem za pomocą miernika Bosch PLR 50 C. Więcej o ustawianiu kolumn w artykule Mikrodostrajanie. Czyli ustawiamy głośniki (HIGH FIDELITY № 177, 1 stycznia 2019, HIGHFIDELITY.pl, dostęp: 28.10.2021).

Płyty użyte w teście | wybór

⸜ CHARLIE HADEN & ANTONIO FORCIONE, Heartplay, Naim Label CD098, CD (2006).
⸜ CHARLIE HADEN & PAT METHENY, Beyond The Missouri Sky (Short Stories), Verve Records/Tidal, FLAC 16/44,1 (1991/?).
⸜ THE BEATLES, Let It Be, Apple Records | Universal Music Catalogue/Tidal Master, 50th Anniversary, Super Deluxe Edition, FLAC MQA 24/96 (1970/2021).
⸜ ROGER WATERS, Amused To Death, Columbia/Analogue Productions 88765478842, SACD/CD (1992/2015); więcej TUTAJ.
⸜ ADELE, 30, Columbia/Tidal Master, FLAC MQA Studio 24/44,1 (2021).
⸜ STING, The Bridge, A&M Records | Cherrytree Records | Interscope Records/Tidal Master, FLAC MQA 24/48 (2021).
⸜ JEAN MICHELE-JARRE, Welcome To The Other Side (Concert From Virtual Notre-Dame), Sony Music Catalog G010004513144E/Tidal Master, FLAC MQA Studio 24/48 (2021).

»«

PYLON JEST FIRMĄ AUDIOFILSKĄ, to jasne. Audiofilską, czyli taką, która dąży do jak najwierniejszego oddania zarejestrowanego materiału muzycznego. Jak w każdej branży, tak i w tej dążenie do „absolutu” może jednak iść różnymi ścieżkami, z których część to ślepe uliczki, albo wręcz droga na manowce. Jednym z częstszych błędów, z którymi się spotykam jest dążenie za wszelką cenę do dźwięku „neutralnego”, co kończy się zwykle brzmieniem, które zarzyna ducha muzyki.

Druga możliwość, to jest proponowanie dźwięku przyjemnego, znowu nie bacząc na konsekwencje, wydaje mi się znacznie sensowniejsza, choć i ona nie jest czymś, co zwykło się określać jako „high fidelity”, czyli dźwięk „wierny” realnemu wydarzeniu. Pylon stara się utrzymać odpowiedni balans pomiędzy tymi dwoma skrajnościami, ale jeśli ma wybierać, to wybiera tę drugą ścieżkę i robi to z powodzeniem. Unika suchego, chudego brzmienia, a jeśli musi iść na kompromisy, to wybiera takie, które „wspomagają” muzykę, a nie technikę.

To ciekawe, bo kiedy się porozmawia z konstruktorami, kiedy zada się parę pytań Mateuszowi Jujce, szefowi firmy, można odnieść wrażenie, że wybraliby oni raczej dźwięk precyzyjny niż namacalny, poszliby raczej w kierunku szybkości niż wypełnienia. Doświadczenie uczy jednak, że wszystko to – a więc ich założenia oraz praktyka – prowadzą do jakiegoś rodzaju złożenia tych dwóch wektorów, to jest techniki i muzyki. A dawno nie słyszałem tego wyartykułowanego w tak dobry sposób, jak z kolumnami Jasper Monitor 18.

Są to kolumny o szybkim i precyzyjnym dźwięku, znakomicie różnicujące materiał muzyczny. Posłuchajcie państwo płytę CHARLIEGO HADENA & ANTONIO FORCIONE pt. Heartplay, a zaraz potem The Dialogue TAKESHI INOMATA. Obydwie zostały zarejestrowane przez fanatyków wysokiej jakości dźwięku, którzy stosowali często podobne, ale nie do końca takie same metody służące do osiągnięcia celu.

Płyta duetu Haden & Forcione została zarejestrowana przez Kena Christiansona na reporterskim, stereofonicznym magnetofonie Nagra IV-S za pomocą dwóch mikrofonów AKG 414, bez miksera, efektów itd., w naturalnej akustyce (niewielkiego) pomieszczenia. The Dialogue jest dziełem Okihiko Sugano, który do rejestracji użył stereofonicznego, studyjnego magnetofonu Scully 260, z germanowymi tranzystorami, korzystając z wielu mikrofonów i kompaktowych mikserów; w torze był również system redukcji szumów dbx. Ale i on nagrywał na tzw. „setkę”, bez dogrywek, w naturalnej akustyce (dużego) pomieszczenia.

Różnica między systemem nazwanym przez Christiansona True Stereo i nagraniem pana Sugano jest olbrzymia. Pierwsze jest ciepłe, intymne, namacalne. Z kolei brzmienie pyty z wytwórni Audio Lab. Record jest niesamowicie dynamiczne, szybkie ale wyraźnie chłodniejsze i mniej wysycone. Obydwie realizacje są topowymi przykładami nagrań „minimalistycznych”, a jednak są od siebie odmienne. Polskie kolumny świetnie tę ich odmienność uchwyciły.

Ich dźwięk jest bowiem z jednej strony wypełniony i głęboki, dzięki czemu kontrabas Charliego Hadena miał nieco miękki charakter i wybrzmiewał głęboko, ale z drugiej są zdyscyplinowane i szybkie. To z kolei pozwoliło pokazać instrument Hadena bez wydłużania wybrzmienia, a gitarze Shohji Yokouchi, dialogującej z perkusją lidera płyty The Dialogue dało nieco metaliczne uderzenie, czyli uderzenie bardzo naturalne – ostatecznie Forcione grał na gitarze klasycznej, a Yokouchi na akustycznej.

Nie mogłem sobie odmówić tej przyjemności i kolejną płytą, po którą sięgnąłem była Beyond The Missouri Sky (Short Stories) CHARLIEGO HADENA & PATA METHENY’ego, ale grana z serwisu streamingowego Tidal, z plików FLAC 16/44,1. Zabrzmiała ona inaczej, bo i gitara była inna, barytonowa, i sposób rejestracji odmienny – wielościeżkowy. Podstawowe elementy, o których mówiłem, przede wszystkim bardzo dobre różnicowanie, pozostały.

Ale też usłyszałem pewien „myk”, dzięki któremu Jasper Monitor 18 grają jak dużo większe kolumny. Chodzi o lekkie podkreślenie przełomu basu i środka, powiedzmy w okolicach 300-400 Hz. Daje ono pełnię, gęstość i duży wolumen – te kolumny nigdy nie zagrają „cienko” czy „chudo”. Nie jest to więc głośnik absolutnie neutralny. A mimo to trudno będzie to stwierdzić, bo ta korekta nie jest duża i w dodatku połączona z pogłębieniem basu. Spełnia jednak swoje zadanie doskonale.

Mówiłem o basie – utwór rozpoczynający płytę FINNEASA O’CONNELLA Optymist, dostępną w serwisie Tidal Master w postaci plików FLAC MQA 24/88,2, miał ogromną skalę i bardzo mocne niskie tony. Były one bardzo dobrze kontrolowane, ale też ładnie słychać było „mięso”, a nie tylko ich „konstrukcję”. To dlatego wszystkie wokale – a głos O’Connella jest pod tym względem wyjątkowy – będą z Pylonami duże, gęste i treściwe. Nawet jeśli zostaną umieszczone w miksie dalej, jak na najnowszej wersji Let It Be THE BEATLES, wydanej z okazji 50. rocznicy ukazania się tego albumu, to będą klarowne i czyste.

Dodajmy do tego świetnie pokazaną scenę dźwiękową, a będziemy mieli komplet. Przestrzeń ukazywana jest przez testowane kolumny bez wysiłku i w swobodny sposób. Nie jest bardzo głęboka, ale ma naprawdę dobrą plastykę. Wymiar w głąb jest więc, mimo wszystko, klarowny i wyraźny. Ich szczególną właściwością jest kreowanie bardzo szerokiej panoramy bez utraty łączności między instrumentami. Wraz z mocnym basem daje to potężną perspektywę, szeroką scenę i mocne „wejście” w akustykę nagrania.

Czy była to, zakodowana w Q-Sound, płyta ROGERA WATERSA Amused To Death, wydana na krążku SACD przez Analogue Productions, czy Moanin’ ART BLAKEY’a, dostępna w Tidalu Master w plikach FLAC MQA Studio 24/192, naprawdę niezależnie od tego, jak materiał został zmiksowany i jak się układały w nim źródła dźwięku, za każdym razem Pylony pokazywały bardzo szeroką, gęstą i wypełnioną dźwiękami scenę dźwiękową.

Wyraźnie słychać przy tym, że konstruktorom chodziło o „wyciśnięcie” z nich niskiego basu. Udało się to, przy niewielkich tylko kompromisach. Dostajemy naprawdę mocny dół, ale przede wszystkim duży i gęsty środek pasma. Najniższy bas nie jest punktowy, ale za to kolumny dobrze go kontrolują. Nie ma więc mocnego „uderzenia”, precyzyjnego ataku, a mimo to dźwięk jest zrywny i rytmiczny.

PODSUMOWANIE

PYLON JASPER MONITOR 18 są kolumnami niezwykle uniwersalnymi i w dodatku takimi, które spodobają się zarówno zwolennikom „precyzji”, jak i „muzykalności”. Opatruję te słowa cudzysłowami, ponieważ są umowne i nie mają jasnej definicji. Wierzę jednak, że podskórnie wiemy, o co chodzi. A chodzi o to, że Jaspery z jednej strony dobrze różnicują nagrania, są szybkie i dokładne, realizując w ten sposób wymóg „obiektywności”. Z drugiej strony są też nasycone i wypełnione, pozwalając muzyce płynąć swobodnie i przyjemnie. Bardzo udane kolumny o dźwięku porównywalnym z dźwiękiem wielu kolumn podłogowych.

Dane techniczne (wg producenta)

Impedancja nominalna: 4 Ω
Pasmo przenoszenia: 35 Hz - 20 kHz
Moc nominalna: 80 W
Moc maksymalna: 160 W
Efektywność: 88 dB
Wymiary: 200 x 430 x 413 mm (szer. x wys. x gł.)
Waga: 13,5 kg/szt.

  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl


System referencyjny 2022



|1| Kolumny: HARBETH M40.1 |TEST|
|2| Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom)
|3| Przedwzmacniacz: AYON AUDIO Spheris III |TEST|
|4| Odtwarzacz Super Audio CD: AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50 |TEST|
|5| Wzmacniacz mocy: SOULUTION 710
|6| Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS|
|7| Filtr głośnikowy: SPEC REAL-SOUND PROCESSOR RSP-AZ9EX (prototyp) |TEST|

Okablowanie

Interkonekt: SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) |TEST|
Interkonekt: przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy - ACOUSTIC REVIVE RCA-1.0 Absolute Triple-C FM (1 m) |TEST|
Kable głośnikowe: SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ|

Zasilanie

Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) |TEST|
Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) |TEST|
Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 |TEST|
Kabel zasilający: gniazdko ścienne → listwa zasilająca AC - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) |TEST|
Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE |TEST|
Listwa zasilająca: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR (+ Himalaya AC) |TEST|
Platforma antywibracyjna pod listwą zasilającą: Asura QUALITY RECOVERY SYSTEM Level 1 |TEST|
Filtr pasywny EMI/RFI (wzmacniacz słuchawkowy, wzmacniacz mocy, przedwzmacniacz): VERICTUM Block |TEST|

Elementy antywibracyjne

Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom)
Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS|
Platformy antywibracyjne: ACOUSTIC REVIVE RAF-48H |TEST|
Nóżki pod przedwzmacniaczem: FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ|
Nóżki pod testowanymi urządzeniami:
  • PRO AUDIO BONO Ceramic 7SN |TEST|
  • FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ|
  • HARMONIX TU-666M „BeauTone” MILLION MAESTRO 20th Anniversary Edition |TEST|

Analog

Przedwzmacniacz gramofonowy:
  • GRANDINOTE Celio Mk IV |TEST|
  • RCM AUDIO Sensor Prelude IC |TEST|
Wkładki gramofonowe:
  • DENON DL-103 | DENON DL-103 SA |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Madake |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Zero |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Shilabe |TEST|
Ramię gramofonowe: Reed 3P |TEST|

Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition

Mata:
  • HARMONIX TU-800EX
  • PATHE WINGS

Słuchawki

Wzmacniacz słuchawkowy: AYON AUDIO HA-3 |TEST|

Słuchawki:
  • HiFiMAN HE-1000 v2 |TEST|
  • Audeze LCD-3 |TEST|
  • Sennheiser HD800
  • AKG K701 |TEST|
  • Beyerdynamic DT-990 Pro (old version) |TEST|
Kable słuchawkowe: Forza AudioWorks NOIR HYBRID HPC |MIKROTEST|