pl | en

REPORTAŻ | WYSTAWA

AUDIO VIDEO SHOW PRAGUE 2020



Organizator: AUDIO VIDEO SHOW s.r.o.
K Červenému vrchu 845/2b
160 00 Praha 6 – Vokovice | CZECH REPUBLIC

Miejsce: HOTEL DON GIOVANNI PRAHA
Czas: 28.02-29.02.2020 | piątek-sobota

www.audio-video-show.cz

CZECH REPUBLIC/Prague


AUDIO VIDEO SHOW PRAGUE to wystawa produktów audio organizowana co roku, w okolicach lutego i marca, przez DANIELA BŘEZINĘ ze współpracownikami. Ma ona miejsce w hotelu DON GIOVANNI, jedynym hotelu sieci Great Hotels of The World na terenie Czech. Hotel ten zlokalizowany jest w Pradze, tuż obok stacji metra Želivského (linia A), z której można w 5 minut dojechać do zabytkowego centrum. W tym roku wystawa Audio Video Show Prague odbyła się po raz 6. „High Fidelity” jest jej partnerem medialnym od trzech lat.

| O TYM, CO MÓWIĄ LUDZIE

ie było innego tematu, którym by się w czasie tej wystawy poruszało tak często, jak o odwołanie monachijskiej imprezy High End 2020 (więcej TUTAJ). Był to temat numer jeden i był na ustach wszystkich. Zanim jeszcze na stronach internetowych stowarzyszenia High End Society, jej organizatora, ukazał się oficjalny komunikat, do producentów i ich przedstawicieli spłynęły pierwsze SMS-y. Kiedy więc o godzinie 10.00 wystawa w Pradze otworzyła swoje podwoje, byliśmy po śniadaniu, ale i pierwszych rozmowach, próbach przewidywania przyszłości i pomniejszych plotkach.

Nowe kolumny Xaviana, modele Terza i Quarta (po prawej). Obydwie z należą do serii Classic. Xavian w ten sposób powraca do klasyki spod znaku BBC.

„Magicznym” słowem, które wymawiali wszyscy i bez przerwy było „koronawirus” (Coronavirus). Co za czasy! Nie myślałem, że coś, co znamy głównie z literatury i filmów SF przeniknie do rzeczywistości, a jednak… Ponieważ to nośny temat, zajmują się nim i media społecznościowe, i oficjalni nadawcy telewizyjni i radiowi, ma bezpośredni wpływ na nasze życie, nie da się więc obok niego przejść obojętnie.

Na szczęście byłem w Czechach, w kraju ludzi o dobrym, sensownym podejściu do życia. Wszyscy uspokajali się wzajemnie i nie widziałem na korytarzach nikogo, kto by się tym szczególnie martwił. Jak zaraz zobaczymy, tegoroczna wystawa miała ciut mniej odwiedzających, ale trudno powiedzieć, jaki był tego powód. Jak mi powiedział Daniel Březina, główny organizator imprezy, jest szczęśliwy, że się mimo wszystko zobaczyliśmy, a także, że z powodu koronawirusa swój udział odwołał jeden (jeden!), niewielki wystawca, a tylko kilku przedstawicieli firm zostało „uziemionych” w swoich krajach. I dalej:

Z jednej strony oczywiście rozumiem, że presja ze strony władz i mediów utrudnia zachowanie chodnego osądu i mamy problem z podjęciem ryzyka, ale z drugiej strony żałuję, bo odwoływanie nawet największych wystaw audio pogorszy przewidywalność w naszej branży, a ta niepewność może skutkować wzrostem cen, może też spowodować zniknięciem z rynku mniej znanych marek. Muszę też powiedzieć, że gdyby nasza wystawa trwała o dzień dłużej, moglibyśmy być zmuszeni do jej odwołania, i to po pół roku ciężkiej pracy, właśnie z powodu nacisków ze strony władz państwowych.

| O TYM, CO MÓWIĄ LICZBY

Daniel bardzo szybko po wystawie przysłał jej podsumowanie w liczbach, co dobrze świadczy o organizacji imprezy. W pisemnym podsumowaniu zwraca on uwagę między innymi na 150-stronicowy katalog wystawy, naprawdę ładny i dobrze przygotowany, płynne wypakowanie i zapakowanie produktów przed i po wystawie, obecność wielu redakcji zagranicznych, a także niemal 100% pozytywny feedback od strony wystawców i zwiedzających.

Jeden z ciekawszych pasywnych kondycjonerów napięcia zasilającego, jaki widziałem w Pradze: Harmonic Hammer HH-3000P czeskiej firmy GMG Power.

Najważniejsze jednak jest to, że wystawa miała dobre wibracje, była przyjemna, dobrze zorganizowana, a zarówno wystawcy, jak i zwiedzający dopisali. W liczbach wygląda to w ten sposób:

  • odwiedzający: 2881 (w tym media) | w zeszłym roku było to 3324, a dwa lata temu 2783,
  • piętra: 5,
  • pokoje: 73 | zeszłego roku: 74, dwa lata temu: 70,
  • wystawcy: 66 | zeszłego roku: 70
  • liczba marek: 300+ , zeszłego roku: 270+ , dwa lata temu: 275+.

Widoczna jest lekka zniżka w liczbie odwiedzających, ale nie była ona zbyt duża, a pokoje były zwykle zapełnione. Ważne, że dopisali wystawcy, ponieważ to oni nadają imprezie ton i to dla nich ludzie na nią przychodzą. Ciekawe był to, że znacznie więcej niż w poprzednich latach widać było młodych ludzi, kobiet, a nawet dzieci. Czyli – jest dla nas jeszcze jakaś szansa.

| TO, CO ZWRACAŁO UWAGĘ

W galerii pod artykułem znajdą państwo wybrane przez nas zdjęcia. Tym razem skupiliśmy się przede wszystkim na markach, których nie widujemy w Warszawie na Audio Video Show, czy w Monachium na High Endzie, takich które wprawdzie tam bywają, ale są to marki zza naszej południowej granicy i wreszcie na produktach i systemach, które grały najlepiej i które były najbardziej interesujące.

W systemie z elektroniką Naim i kolumnami Focal źródłem sygnału numer jeden był odtwarzacz Compact Disc.

Zanim jednak do nich przejdziemy, chciałbym powiedzieć parę słów na temat trendów, które zwróciły moją uwagę. To wprawdzie lokalna wystawa, ale może właśnie dlatego lepiej można było na niej zobaczyć coś, co przewija się też i w głównych imprezach Europy i świata.

Rzeczą, która wydaje się bezdyskusyjna, jest powrót na scenę nośników fizycznych, z naciskiem na płyty Compact Disc i Super Audio CD. Choć w kilku pokojach źródłem sygnału był gramofon, albo jednym z kilku źródeł, to i tak wystawcy grali muzykę najczęściej z płyt cyfrowych. I znowu – w kilku pokojach korzystano również z odtwarzaczy plików, ale w Pradze to była to niewielka grupa wystawców. Co więcej, pojawiają się nowe odtwarzacze CD i SACD, co daje nadzieje na dalszy rozwój tych formatów.

Druga rzecz dotyczy kolumn. W podpisach do zdjęć starałem się na to zwrócić uwagę: coraz więcej konstruktorów sięga po głośniki wysokotonowe oparte na pomyśle dr. Heila, noszącym nazwę Air Motion Transformer (AMT). To harmonijka z naniesioną ścieżką przewodząca, która jest ściskana i rozprężana. Daje to dużą powierzchnię głośnika przy jego małej masie. Niegdyś był to niszowy produkt, raczej ciekawostka, jednak teraz AMT jest częścią głównego nurtu.

W kolumnach Wharfedale Elysian 2 widać było obydwa główne nurty: wysokotonowy głośnik Heila i obudowa z szeroką odgrodą, pomimo że to kolumna podstawkowa.

Sytuacja w Pradze była kontynuacją tego, co widziałem w zeszłym roku w Monachium, podczas wystawy High End 2019. A chodzi o to, że producenci kolumn widzą możliwość poprawy ich jakości przede wszystkim w doskonaleniu materiału, z którego wykonywane są obudowy – patrz: Wilson Audio, Estelon Audio, GIYA Loudspeaker, Fisher&Fisher itd. Równie poważnie traktują jednak sposób aplikacji głośnika wysokotonowego i jego rodzaj. W najdroższych konstrukcjach stosowany jest często diamentowy głośnik firmy Eton, ale można też spotkać miękkie przetworniki (Dynaudio, Wilson Audio).

Coraz częściej znajdziemy tam jednak głośniki AMT, o których mówiłem. Ich najważniejszym producentem jest niemiecki Mundorf, ale swoje wersje mają też inni producenci, jak Monitor Audio. Proszę spojrzeć na, już wspomniane, topowe kolumny Fisher&Fisher SN-670 i Monitor Audio z serii Platinum II, na kolumny Gryphona i Wharefdale’a, czeskiego producenta o nazwie Nadral, a nawet na niedrogie głośniczki Well Rounded Sound – wszędzie tam w roli głównej spotkamy AMT. To głośnik o specyficznym dźwięku: ciepłym, gładkim i pełnym, ale też na tyle innym niż ten, który znamy z kopułek, że trzeba samodzielnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to jest „nasz” dźwięk.

System z kolumnami Monitor Audio Platinum PL500 II oraz elektroniką firmy Chord Electronics, w tym z nowym wzmacniaczem Ultima 5.

I jeszcze o produktach, które powoli, ale stale pną się na wyższe poziomy w rankingu rzeczy ważnych w systemach audio: zasilanie. W Pradze pokazano wiele produktów tego typu, z kilkoma bardzo ciekawymi urządzeniami firm czeskich i niemieckich. To: F&S Electronics i DC Blocker 4X-D, RDacoustics i RD EMI Neutralizer oraz GMG Power i Harmonic Hammer HH-3000. Już teraz kondycjoner zasilający, filtry oraz kable zasilające stanowią równoważny składnik systemu, często równie drogi, jak elektronika i kolumny.

| TO, CO NAJLEPSZE

Mój wybór „Best Sound” jest absolutnie subiektywny. W każdym z pokojów byłem po kilka razy, zarówno w piątek, jak i w sobotę, ale to zwykle jest dzieło przypadku, czy dany system grał w danym pokoju dobrze, czy tylko OK. Tyle tylko, że te kilka systemów poniżej to coś, co zabrzmiało za każdym razem, gdy ich słuchałem po prostu znakomicie! Kolejność przypadkowa, wynikająca z kolejności, w jakiej odwiedziłem dany pokój.

|1| FISHER&FISHER | T+A | DR. FEICKERT ANALOGUE

Jeden z najlepszych systemów na wystawie, oparty o elektronikę T+A z serii HV i potężne kolumny Fisher&Fisher SN-670 z obudową z łupka i głośnikiem wysokotonowym Heila. Źródłem był odtwarzacz SACD MP3100 HV.

|2| Kii AUDIO

Koło tego systemu nie da się przejść obojętnie – dźwięk jest obłędny! System Kii Audio Three BXT, z aktywną sekcją średnio-wysokotonową (Three) i aktywnymi modułami basowymi (BXT), wszystko korygowane w DSP, to dźwięk z najwyższej półki.

|3| SONUS FABER | McINTOSH

Doskonała prezentacja pana Paolo Tezzona z firmy Sonus faber, gdzie jest szefem działu badawczego. Dwa numery w tył wystąpił w japońskim magazynie Stereo Sound wraz z Yoavem Gevą z firmy YG Acoustics. W Pradze prezentował kolumny z serii Olympica Nova.

|4| ACOUSTIQUE QUALITY | PRO-JECT | LINDEMANN

Jedna z najbardziej aktywnych marek z Czech: AQ (Acoustique Quality), założona w 1995 roku, z szeroką ofertą kolumn. Na zdjęciu kolumny wolnostojące Passion oraz podstawkowe Passion Teen. W systemie z elektroniką niemieckiej firmy Lindemann i ze źródłem analogowym firmy Pro-Ject.

|5| EIGHT

Kolumny aktywne z odbiornikiem Bluetooth – Eight. To także odtwarzacz plików; wzmacniacze Hypex nCore, 10-punktowa korekcja barwy, upsampler. Cały system w dwóch głośniczkach, które zagrały wyjątkowo ciekawie i wciągająco.

| PODSUMOWANIE

Na sam koniec kilka słów, które dla czytelników „High Fidelity” przekazał Daniel Březina, główny organizator imprezy:

Jestem niesamowicie zadowolony z tego, że wystawa, pomimo kilku niewielkich problemów i niepewności, którą dało się wyczuć wśród ludzi, mogła dojść do skutku i to przy niewielkich, w porównaniu z poprzednim rokiem, ograniczeniach, które zresztą nie były w ogóle dostrzegalne. Cieszę się, że szósta edycja wystawy przebiegła w gładki sposób, a sama impreza była wyrafinowana i że ci, z którymi rozmawiałem, mówili mi, że przyjeżdżając do Pragi czują się tak, jakby wracali do swojego drugiego domu.

W imieniu organizatora imprezy i naszym własnym zapraszamy już w przyszłym roku!!! Podobnie, jak przez trzy ostatnie lata, „High Fidelity” będzie oficjalnym partnerem Audio Video Show Prague 2021.

  • Przekrój przez model Quarta firmy Xavian – widoczne wewnętrzne wzmocnienia, wytłumienie oraz rozdzielona na dwie sekcje zwrotnica.
  • Nowa seria Bronze firmy Monitor Audio ze specjalnymi falowodami przed głośnikiem wysokotonowym, który chroniony jest siateczką.
  • Najnowszy wzmacniacz Chord Electronics, model Ultima 5.
  • Urządzenia służące do poprawy jakości napięcia zasilającego – 16-amperowy DC Blocker 4X-D niemieckiej firmy F&S Electronics.
  • Wpływ urządzeń F&S Electronics można było sprawdzić w czasie rzeczywistym na oscyloskopie.
  • Wnętrze kolejnego filtra GMG Power, modelu X-Blocker. jak widać, to realna konkurencja dla polskiego Gigawatta…
  • Pierwszy raz przeze mnie widziany system all-in-one firmy Advance Acoustics, sprzedawany pod marką Advance Paris MyConnect 150, z odtwarzaczami plików i CD, radiem internetowym i FM/DAB+, a także wzmacniaczem stereofonicznym.
  • Kolejny topowy system, jeden z dźwięków wystawy: Gryphon, z odtwarzaczem Ethos i nowym przedwzmacniaczem oraz końcówkami mocy Essence, z kolumnami GYIA Loudspeakers i Gryphon.
  • Odtwarzacz CD Gryphon Ethos, który znalazł się na okładce naszego magazynu, a poniżej nowy przedwzmacniacz Essence.
  • W pokoju AQ (Acoustique Quality) świetnie prezentował się gramofon Pro-Ject Signature 12 z dwoma silnikami i kołem zamachowym, które działa jak element odsprzęgający.
  • I jeszcze jeden topowy system na praskiej wystawie: elektronika emm Labs, z dzielonym odtwarzaczem SACD, złożonym z transportu TX2 i przetwornika DA2. Obydwa mają już swoje lata, ale wciąż robią duże wrażenie. Najważniejsze były jednak kolumny: Estelon Forza.
  • Prezentacje nowych kolumn Estelon Forza prowadził ich twórca i założyciel firmy, pan Alfred Vassilkov.
  • Rzut oka na urządzenia firmy McIntosh pokazuje, w jakim kierunku zmierza jej dizajn – ton nadają wzmacniacze MA252 i MA353 widoczne po lewej stronie (obydwa to wzmacniacze hybrydowe).
  • To była jedna z najlepszych prezentacji: elektronika McIntosh i nowe kolumny Sonus faber z serii Olympica Nova, model V. Źródłem sygnału był najczęściej odtwarzacz SACD MCD600 CD.
  • Piękny wzmacniacz McIntosh MC901. Jego cechą szczególną są dwa wzmacniacze w jednym – dla sekcji niskotonowej mamy potężny wzmacniacz tranzystorowy, a dla średnio-wysokotonowej, również mocny, wzmacniacz lampowy na KT88.
  • Świetny, świetny dźwięk! Elektronika Grandinote Shinai (wzmacniacz) i Volta (odtwarzacz plików) z kolumnami Zingali Twenty evo 1.12; kable: Orchestra Instruments Divine Light Carbon Series prosto z Moraw.
  • Kolejny raz kolumny czeskiej firmy Sroll z elektroniką tej firmy robiły duże wrażenie. Na zdjęciu kolumny Sound Garden, wzmacniacz Epigram i przetwornik D/A Muse. System połączony był firmowymi kablami Purity Kapton.
  • System czeskiej firmy RDacoustics, z dużymi kolumnami tubowymi Evolution, opartymi na przetworniku szerokopasmowym, mniejszymi Euphoria, z dodatkowym głośnikiem niskotonowym, a także elektroniką tej firmy.
  • Filtr napięcia zasilającego RD EMI Neutralizer firmy RDacoustics. Sześć gniazdek ma osobne filtry własnego pomysłu firmy.
  • Potężne kolumny tubowe TR Audio, z elektroniką lampową tej firmy i fantastycznym magnetofonem szpulowym Mangetophon M 10 A.
  • Elfton to kolejna czeska firma, której warto się przyglądać. Na zdjęciu model Ringo z kopułkowym, 75 mm głośnikiem średniotonowym i aluminiowym niskotonowym (średnica 270 mm). Dodajmy, że system napędzany był wzmacniaczem Scroll Epigram, a konwersją D/A zajmował się polski Lampizator Amber 3.
  • Pokój Elfton i pokosie naszej relacji z 2018 roku :)
  • Prezentował się świetnie – to był jeden z najładniejszych produktów tej wystawy, zaraz obok kolumn, z którymi grał: przetwornik D/A LampizatOr Pacific DAC. System stał na stolikach „The One” polskiej firmy Synco-Sound.
  • Z boku stał przedwzmacniacz gramofonowy LamizatOra, model Vinyl Phono MC1.
  • Hifi Studio Pansky Dvur z Ostrawy to firma prowadzone przez mojego dobrego znajomego, z którym dzielimy miłość do kilku marek, które widać na tym zdjęciu. Źródło – odtwarzacz Lumin X1 (pod nim wzmacniacz tej firmy), wzmacniacz Leben CS-600X, słoweński gramofon Holbo (teraz z ultracichą pompą). W systemie była też nowa wersja czeskiego przedwzmacniacza gramofonowego Remton LCR Mk2.
  • Tym razem przenosimy się do Słowacji – w Prešovie powstaje elektronika Canor, z którą wystawia się często firma Fink Audio (na zdjęciu jej kolumny Borg).
  • Przedwzmacniacz gramofonowy Canor PH1.10, pod spodem odtwarzacz Compact Disc CD1.10 tej firmy.
  • Z przyjemnością wysłuchałem tu Franka Sinatry – elektronika Pilium Audio (Grecja) i nowe kolumny YG Acoustics, model Hailey 2.2 (USA).
  • Austriacka firma Horn Manufactur i kolumny Marimba z głośnikiem szerokopasmowym.
  • System czeskiej firmy Nadral, produkującej kolumny – na podstawkach model N1, a podłogowe to N4; wspomagał je subwoofer N Sub. Warto zwrócić uwagę na głośnik AMT zamiast klasycznej kopułki.
  • Świetny system, złożony z odtwarzacza SACD Accuphase DP-560 premierowo pokazanego wzmacniacza zintegrowanego E-800. Obok stały filtr zasilający GMG Power Harmonic Hammer HH-3000, a system okablowany był Nordostem z serii Tyr. Jednym z ważniejszych elementów był również system Nordost QRT z filtrami QPoint. No i kolumny – piękne Fyne Audio F1.12.
  • Trzy modele z oferty Fyne Audio (od lewej): F502SP, F404 oraz F1.12.
  • Rzut oka z okna hotelu na stronę, której jeszcze państwu nie pokazywaliśmy. Niedaleko od hotelu stoi, widoczna pośrodku kadru, wieża telewizyjna Žižkov o wysokości 216 metrów. Zbudowano ją w latach 1985–1992, a jej konstrukcja chroniona jest patentem.
  • Kolejka do wejścia na wystawę wiła się wokół hotelu.
  • Cały dochód z praskiej wystawy przeznaczony jest na UNICEF, stąd obecność wolontariuszek.
  • Niemiecka firma Audio Exclusive pokazała nową serię Reference w metalowych obudowach: przedwzmacniacz lampowy R 7 z zewnętrznym zasilaczem. W systemie grały również kolumny elektrostatyczne P 3.1, hybrydowa końcówka mocy P 11, a źródłem sygnału był odtwarzacz Compact Disc P 8.
  • Redaktorzy AudioMuzoFans: Paweł Nowak (po lewej) Janusz Sowiński. Rozmawiamy właśnie o jakiejś formie współpracy i wsparcia – zobaczymy, co z tego wyjdzie :)
  • Proszę zwrócić uwagę – na przetworniku D/A Métronome Audio c|AQWO ustawiono aż dwa – jeden na drugim - generatory szumów Nordost QPoint – czegoś takiego jeszcze nie widziałem i muszę to wypróbować u siebie…
  • Maleńkie, ale świetnie wykonane – dwudrożne monitorki firmy Well Rounded Sound, model WRS MM2 Active.
  • Pokój firmy AQ (Acoustique Quality) był urządzony w ten sposób, że wokół trzech ścian ustawione były trzy osobne systemy i co jakiś czas krzesła były odwracane w kierunku tego, którego słuchano.
  • Nostalgia w pełnym wymiarze – magnetofon kasetowy i CD w jednym – Teac A-R650 Mk2.
  • Maleńkie kolumienki Fisher&Fisher Klein grały zaskakująco dużym, pełnym dźwiękiem. Jak widać, słuchacze dopasowali się do nich rozmiarami…