pl | en

WYWIAD | THE EDITORS

JOHN E. JOHNSON, Jr., Ph.D.

Stanowisko: REDAKTOR NACZELNY | Editor-in-Chief

Tytuł: „SECRETS OF HOME THEATER AND HIGH FIDELITY”
Wydawca: Secrets of Home Theater and High Fidelity

Rodzaj wydawnictwa: PORTAL INTERNETOWY
Rok założenia: 1994

Kontakt:
jej1234@comcast.net

www.hometheaterhifi.com

UNITED STATES OF AMERICA


astanawialiście się państwo może, kto był pierwszy? To znaczy, kto wymyślił, że w Sieci da się prowadzić pismo o tematyce audio? Lektura tego wywiadu da państwu na to pytanie odpowiedź. Być może dla wielu z państwa będzie to pierwszy kontakt z „Secrets of Home Theater and High Fidelity”. Podejrzewam jednak, że wielu z nas ma długi staż w lekturze artykułów tego amerykańskiego portalu internetowego (magazynu).

Mój pierwszy z nim kontakt miał miejsce jakieś siedemnaście lub osiemnaście lat temu, kiedy pracowałem w firmie Audioholic, będącej polskim dystrybutorem firm McIntosh, Velodyne, VTL itd. W ramach swoich obowiązków sprawdzałem publikacje dotyczące dystrybuowanych przez nas marek i w razie konieczności tłumaczyłem ich urywki. Korzystałem przede wszystkim z magazynów drukowanych: „Stereophile’a”, „The Absolute Sound”, „Sound & Vision”, „Hi-Fi News”, Hi-Fi Choice” itd.

Szukając informacji natknąłem się jednak w internecie na dwie publikacje, które szybko mnie wciągnęły, a idea pisania o audio w Sieci mnie zaintrygowała; były to: kanadyjski „Soundstage” oraz amerykański „SECRETS OF HOME THEATER AND HIGH FIDELITY”. Ten ostatni był mi o tyle bliski, że wykonywał własne pomiary odtwarzaczy DVD i projektorów, weryfikując obietnice producentów. A w świecie wideo pomiary są bardzo dobrze skorelowane z tym, co widać.

Redakcja nie bała się wskazywać na błędy, na przykład przy technice „rozplatania” sygnału. Co więcej – producenci, także ci najwięksi, nie obrażali się, a starali się poprawiać swoje pomyłki, kierując się wskazówkami i sugestiami zawartymi w testach „Secrets…” Czy muszę dodawać, że kiedy trzy lata później, zakładając „High Fidelity” starałem się wytłumaczyć grafikowi na czym polega „magazyn internetowy” robiłem to podpierając się tym właśnie wydawnictwem? - Chyba nie…

Choć od tamtej pory minęło sporo czasu, internet zmienił się z miejsca rozrywki w największą machinę marketingową, społeczną i polityczną w historii ludzkości, magazyn wciąż jest taki sam: trzyma wysoki poziom.

Rozmawiam z jego założycielem i redaktorem naczelnym, panem JOHNEM E. JOHNSONEM.

WOJCIECH PACUŁA: Proszę powiedzieć coś o sobie, swojej karierze itd.
JOHN E. JOHNSON: Mam dwa rodzaje hobby. Jednym jest high-endowe audio, a drugim fotografia. Zdjęcia zacząłem robić, kiedy miałem sześć lat. Od mamy dostałem aparat Kodak Brownie i to ona płaciła później za filmy i ich wywołanie oraz odbitki. W tamtych czasach film kosztował 50 centów za rolkę i wywołanie również kosztowało 50 centów, za film czarno-biały. Kolor kosztował nieco więcej niż dwa razy tyle. Wciąż jestem bardzo aktywnym fotografem i koncentruję się na fotografii podczerwonej dużych ogrodów.

Audio zająłem się, kiedy miałem czternaście lat – zbudowałem wówczas z kitu radio oparte na pojedynczym tranzystorze. Następnie postarałem się o licencję radioamatora, używałem kodu QSL KN7MQK, nie było mnie jednak stać na nadajnik. Zbudowałem więc własny, 15-watowy, ze starych części telewizyjnych. Nie było mnie jednak stać na zbudowanie, ani na kupienie odbiornika.

Kiedy miałem dwadzieścia lat, studiując w koledżu na Uniwersytecie Waszyngtońskim, zbudowałem swój gramofon, korzystając z części rozebranego gramofonu dla dzieci. Kupiłem też 35-watowy, lampowy wzmacniacz stereofoniczny i zbudowałem kolumny, bazując na prostych przetwornikach szerokopasmowych i wykonując obudowę ze sklejki. Cały system audio kosztował mnie jakieś 200 dolarów.

Na studia doktoranckie poszedłem w 1968 roku i udało mi się wówczas zaoszczędzić pieniądze na zakup amplitunera Marantz 2270 i kolumn podstawkowych KLH. Miałem również gramofon Dual i wkładkę gramofonową Radio Shack. Studia skończyłem doktoratem na wydziale Interdisciplinary Neurosciences i na początku lat 70. podjąłem pracę w National Aeronautics i Space Administration (NASA – Ames Research Center), blisko Sunnyvale w Kalifornii. W drugiej połowie lat 70. pracowałem w National Institutes of Health (NIH) w Baltimore (Maryland). Ostatecznie otrzymałem propozycję pracy na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa. Przeprowadziliśmy się w rejon zatoki San Francisco (San Francisco Bay Area), a moim pełnoetatowym zajęciem było redagowanie – na pozycji redaktora naczelnego – pisma naukowego.

Jak wpadł pan na pomysł publikacji magazynu w internecie?
Pierwotnie planowałem, że to będzie publikacja drukowana, ale dystrybutorzy prasy chcieli dostać 50% ceny widocznej na okładce, a drukarnie za wersję kolorową chciały małą fortunę. W tym samym czasie internet gościł na okładkach wszystkich dzienników i zdecydowałem, że to będzie dla mnie najlepsza droga.

Były wówczas w internecie jakieś inne magazyny internetowe audio?
Nie, w momencie, kiedy startowaliśmy z „Secrets of Home Theater and High Fidelity” nie było żadnej konkurencyjnej publikacji tego typu. „Secrets…” było pierwszym takim wydawnictwem.

Kiedy to było?
Było to w roku 1994 roku – „Secrets of Home Theater and High Fidelity” było pierwszy w historii internetu magazynem poświęconym high-endowi. Kiedy kupowałem nazwę domeny hometheaterhifi.com w internecie było zaledwie 5000 stron. Magazyn odniósł błyskawiczny sukces i od tamtej pory się rozrasta.

Jest pan zadowolony z takiego obrotu sprawy?
Tak, to była bardzo dobra decyzja, ponieważ publikowanie w internecie pozwala na natychmiastową reakcję, nie trzeba czekać, aż poszczególne strony zostaną wydrukowane na papierze i rozdystrybuowane. Można także poprawiać literówki i inne pomyłki. Biorąc to wszystko pod uwagę mogę powiedzieć, że internet był najlepszą rzeczą, jaka się nam zdarzyła od czasu wynalezienia prasy drukarskiej.

Jakie cele realizuje pan za pomocą swojego magazynu?
Celem „Secrets of Home Theater and High Fidelity” jest informowanie miłośników audio i wideo o nowych produktach, które pojawiają się na rynku i sprawdzanie, czy zachowują się one tak, jak mówią o nich materiały marketingowe producenta. A może nawet lepiej!

W jaki sposób testuje pan urządzenia – pytam o filozofię testu, produktu, metodologię itd.
Testujemy urządzenia możliwie całościowo, na ile tylko potrafimy. Czasem recenzja obejmuje testy laboratoryjne, ale nie zawsze.

Mam takie przemyślenia z tym związane: teraz, kiedy jesteśmy już dobrze w XXI wieku produkty high-endowe mają doskonałe specyfikacje i zazwyczaj rzeczywiście tak mierzą, ponieważ inżynierowie mieli czas na to, aby po latach eksperymentów dojść do właściwych wniosków. Dla konsumentów to bardzo dobra wiadomość. Ostatecznie jednak chodzi o to, jak dane urządzenie brzmi, a nie jakie pomiary pokaże laboratorium.

Mógłby pan wymienić mocne i słabe strony publikacji online?
Mogę wymienić trzy zalety publikacji online. Po pierwsze publikacja online jest znacznie tańsza. Po drugie publikacja online może być znacznie szybsza. Po trzecie można w artykułach online poprawiać pomyłki. Słabością jest to, że aby je czytać potrzebny jest komputer.

Czyta pan wciąż drukowane magazyny audio-wideo?
Regularnie czytam drukowane magazyny. Bardzo łatwo się je czyta podczas lunchu lub popołudniami, w czasie poświęconym na relaks. Nie potrzebuję do tego ekranu komputera.

Co pan myśli o płaceniu za artykuły w internecie – powinny być za darmo, czy powinny być płatne?
Opłaty za korzystanie z materiałów w internecie są OK., ale tylko dopóki są one wysokiej jakości. Jeśli nie są przygotowywane profesjonalnie powinny być oferowane za darmo.

Z jakich urządzeń audio i wideo pan korzysta?
Mam trzy osobne systemy: do kina domowego, dwukanałowy dla źródeł cyfrowych i analogowych oraz dwukanałowy dla źródeł cyfrowych.

| Lab 1: kino domowe

  • Odtwarzacz Blu-ray: OPPO BDP-105
  • Odtwarzacz Blu-ray OPPO UDP-205
  • Generator subharmonicznych: Audio Control Phase Coupled Activator
  • Kolumny: Carver Platinum Mark IV (wstęgowe)
  • Kolumny: MartinLogan Summit X Hybrid Electrostatic Speakers x 2 (tył lewy i prawy)
  • Kolumny: MartinLogan Stage X Hybrid Electrostatic Speakers x 3 (przód lewy i prawy, cenralny)
  • Subwoofer: Velodyne DD-18+ x 3
  • Kable: Wireworld, Mogami

| Lab 2: dwukanałowe audio ze źródłami analogowymi i cyfrowymi

  • Kable: Wireworld, Mogami

| Lab 3 (dwukanałowe audio ze źródłami cyfrowymi)

  • Kolumny: Magnepan 20.7 (planarne, magnetostatyczne, pełnopasmowe)
  • Słuchawki: HiFiMAN HE1000 (planarne, magnetostatyczne)
  • Słuchawki: OPPO PM-1 (planarne, magnetostatyczne)
  • Wzmacniacz słuchawkowy: OPPO HA-1
  • Kable: Wireworld, Mogami

W cyklu „THE EDITORS” ukazały się:

  • YOSUKE ASADA, „Net Audio” | „Analog” Japonia, redaktor naczelny
  • DANIEL BREZINA | Hi-Fi Voice.com, Czechy, redaktor naczelny
  • EDGAR KRAMER | „Audio Esoterica”, Australia, redaktor naczelny
  • MICHAEL LAVORGNA | „AudioStream”, USA, redaktor naczelny
  • MICHAEL LANG | „Stereo”, Niemcy, managing editor,
  • SRIDHAR VOOTLA | Hifitoday.com,, Indie, redaktor naczelny
  • STUART SMITH | HIFIPIG.com, Francja, redaktor naczelny
  • SCOT HULL | Part-TimeAudiophile.com, USA, redaktor naczelny/wydawca
  • JOHN MARKS | „Stereophile”, USA, Senior Contributing Editor and Columnist
  • ART DUDLEY | „Stereophile”, USA, editor-at-large
  • HELMUT HACK | „Image Hi-Fi”, Niemcy, managing editor
  • CHRIS CONNAKER | ComputerAudiophile.com, USA, redaktor naczelny/założyciel
  • DIRK SOMMER | HiFiStatement.net, Niemcy, redaktor naczelny
  • MARJA & HENK | 6moons.com, Szwajcaria, dziennikarze
  • MATEJ ISAK | „Mono & Stereo”, Słowenia/Austria, redaktor naczelny/właściciel
  • DR. DAVID W. ROBINSON | „Positive Feedback Online", USA, redaktor naczelny/współwłaściciel, czytaj TUTAJ
  • JEFF DORGAY | „TONEAudio”, USA, wydawca, czytaj TUTAJ
  • CAI BROCKMANN | „FIDELITY”, Niemcy, redaktor naczelny, czytaj TUTAJ
  • STEVEN R. ROCHLIN | „EnjoyTheMusic.com”, USA, redaktor naczelny, czytaj TUTAJ
  • STEPHEN MEJIAS | „Stereophile”, USA, redaktor-asystent, czytaj TUTAJ
  • MARTIN COLLOMS | „HIFICRITIC”, Wielka Brytania, wydawca, redaktor, czytaj TUTAJ
  • KEN KESSLER | „Hi-Fi News & Record Review”, Wielka Brytania, senior contributing editor, czytaj TUTAJ
  • MICHAEL FREMER | „Stereophile”, USA, senior contributing editor, czytaj TUTAJ
  • SRAJAN EBAEN | 6moons.com, Szwajcaria, redaktor naczelny/właściciel