Filia Praeclara
Ensamble Peregrina


Program:
1. Clara Dei famula (Rondellus) 1:37
2. Gaude celi ierarchia (Sequenz, XV w.) 4:24
3. Clara Dei famula ( Sequenz, XV w.) 2:57
4. Surrexit Christus hodie (Benedicamus-Chant, XIV w.) 2:14
5. Alleluia V.O. virgo clarens (XIII w.) 1:38
6. Ad veniam perveniam / TAMQUAM (Conductus-Motette, XIII w.) 1:13
7. Alleluia. V.Fulgens luce claritatis (XIV w.) 3:14
8. Thronus novus (Sequenz, XV w.) 5:48
9. Benedicamus Domino (XIII w.) 0:42
10. O felix haec novitas (Sequenz, XIII w.) 2:42
11. Manere / MANERE (Motette, XIII w.) 3:07
12. Serena virginis / MANERE (Conductus-Motette, XIII w.) 3:30
13. Alleluia. V. Ave benedicta Maria (tropiert, XIV w.) 3:24
14. Jube domne benedicere / Una cunctis leticie (trop. Lectio, XIV w.) 4:31
15. Ave mater gracie (Sequenz, XIII w.) 2:15
16. {Stella naufragantium} et via regens devium (Benedicamus-Chant, XIV w.) 2:16
17. Omnia beneficia (Conductus, XIII w.) 1:21
18. Benedicamus Domino (XIII w.) 1:06
19. Surrexit Christus hodie (Benedicamus-Chant, XIV w.) 3:53

Wykonawcy:
Ensemble Peregrina w składzie:
Agnieszka Budzińska-Bennett
Kelly Landerkin
Lorenza Donadini
Els Janssens, Eve Kopli
Veronika Jensovska
Siegfried Jud

Nagranie
Inżynier dźwięku - Małgorzata Albińska
Edycja - Małgorzata Albińska
Studio - Arton Studio, Basel

Wydawca: Divox, CDX-70603
Szczegóły: polskie teksty
Data wydania: 30 kwietnia 2008

Format: CD


JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 9/10

Płyta ta skupia się na muzyce XIII i XIV wieku z polskich klasztorów klarysek polskich. Zakon sformowany wokół kultu św. Klary, kanonizowanej w 1255 roku założony został jako zakon bez typowych zakonnych reguł, co było odpowiedzią na postulaty św. Franciszka z Asyżu, i działał w stanie absolutnego ubóstwa. Dzięki temu, że przetrwały fragmenty Magnus Liber zespół Ensemble Peregrina zdecydował się przybliżyć wielowarstwową spuściznę tych zakonów. Płyta ta powstałą przede wszystkim dzięki Agnieszce Budzińskiej. Przebadała fragmenty z kilku ocalałych kopii Magnus Liber, należących do św. Kingi (1224-1292), a które znajdują się obecnie w klasztorze w Starym Sączu. Utwory zostały zrekonstruowane pod kątem współczesnego zespołu, a brakujące fragmenty zostały przez panią Agnieszkę uzupełnione. Przypomnijmy, że Magnus Liber to praca, którą skompilowali i przepisali muzycy z przodującej wówczas szkoły wokalnej Notre Dame w Paryżu, zawierająca znakomitą muzykę polifoniczną.
Nagranie ma dość wysoki średni poziom dźwięku i jest wyraźnie głośniejsze niż u Savalla na płycie Filia Praeclara. Jak zwykle u Divoxa, jest to fantastyczne nagranie o wysokim poziomie artystycznym. Słychać też, że realizatorzy podjęli kilka ważnych decyzji. Głosy są bliskie i namacalne. To trochę inaczej niż tradycyjnie dla muzyki chóralnej, gdzie zwykle zostawia się więcej miejsca między wykonawcami, a słuchaczem. Takie podejście, jak tutaj wydaje mi się jednak bardziej logiczne. Bo przecież i tak nie ma szans na wykreowanie w domu równie szerokiej i wysokiej sceny co w rzeczywistości. Pogłos jest wyraźnie za wokalami i stanowi ich dopełnienie, a nie otoczkę. Głosy są bardzo, bardzo czyste. Jedyne, co można by sobie życzyć ekstra, to ciut większej ich plastyki. Jest bardzo dobrze, ale właśnie ze względu na tak wysoki poziom można, a nawet trzeba pokazywać nawet małe uchybienia. Trochę brakuje mi też wymiaru w górę, ponieważ pogłos słychać daleko w głąb, ale bez wypełnienia. Może to wina mojego, dość bezpośredniego, systemu, ale tak to słyszę. Mimo to jest to znakomite nagranie, gdzie bliskie, naturalne głosy komunikują się z nami bez pośrednictwa elektroniki.



Dystrybucja:



PŁYTY PROSTO Z JAPONII

CDJapan



POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


© Copyright HIGH Fidelity 2008, Created by B