NTON REICHA
“ORCHESTRAL WORKS”


Repertuar:

Anton Reicha (1770-1836)

1-3. “Symphonie E flat major / Es-Dur op. 41”
4. “Sinfonia concertante for Flute, Violin and Orchestra”
5-8. “Overture in D”

Wykonawcy:
Ida Bieler – skrzypce
Jean-Claude Gérard – flet
Sinfonieorchester Wuppertal
Dyrygent – Peter Gülke

Data wydania: 1995/2007
Wydawca: MDG 335 0661-2
Typ: gold CD

Nagranie jest dość ciepłe, jak to bywa w serii “Gold” MDG. Instrumenty mają wokół siebie sporo powietrza, a wyjątkowo dobrze został uchwycony flet z “Symphonie E flat major / Es-Dur op. 41”. Ma pełne, nasycone brzmienie i nigdy nie jest przykrywany przez orkiestrę. W dobrej sali koncertowej, w przypadku dobrego solisty zawsze jest tak, że instrument dysponujący nawet niezbyt wielkim wolumenem jest dobrze słyszalny, jednak nagranie go, to już zupełnie inna sprawa. Firmie MDG udało się to wyjątkowo dobrze. Prowadzące z fortepianem dialog skrzypce też są niezłe. Dźwięk jako całość charakteryzuje się bardzo dobrą barwą, nieco ocieploną, ale przyjemną. W sekcji smyczków brakuje nieco nasycenia i brzmi ona trochę zbyt homogenicznie. Bardzo ładnie zabrzmiały natomiast kontrabasy, z mocną podstawą i barwą. Scena jest głęboka i obszerna, ponieważ ładnie pokazano także akustykę sali.


JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 8/10



GERHARD TASCHNER “VIOLIN CONCERTOS”


Repertuar:

Max Bruch
”Concerto for violin and orchestra op. 26”
(Nagranie 29.09.1954)

Hans Pfitzner
”Concerto for violin and orchestra op. 34”
(Nagranie 17.04.1955)

Wolfgang Fortner
”Concerto for violin and Large Chamber Orchestra “
(Nagranie 19.09.1950)

Wykonawcy:
Gerhard Taschner – skrzypce
Sinfonieorchester des Süddeutschen Rundfunks Stuggart; dyrygent: Hans Müller-Kray (29.09.1954)
RIAS-Sinfonieorchester Berlin; dyrygent: Rudolf Kempe (17.04.1955)
Südwestfunk-Orchester Baden-Baden; dyrygent: Hans Rosbaud (19.09.1950)

Data wydania: marzec 2007
Wydawca: MDG 642 1443-2
Typ: CD (nagranie archiwalne)

To szczególne nagranie w dorobku niemieckiej firmy MDG, bo nie zostało dokonane przez nią, a jest wydawnictwem archiwalnym. Zdecydowano się na to ze względu na ich wartość artystyczną – Gerhard Tashner już w wieku trzynastu lat fascynował wiedeńską publiczność, a potem został najmłodszym koncertmistrzem w historii Furtwängler Berlin Philharmonic. Po II wojnie światowej, w roku 1946 Wolfgang Fortner zajął się rodziną Taschnera i umieścił ją w domu muzycznego patrona Rüdesheim – Carla Junga.

Ponieważ to nagrania archiwalne, więc zostały zrejestrowane na taśmie analogowej, zaś MDG je zremasterował cyfrowo. To zupełnie niezwykła płyta. Chociaż w kategoriach absolutnych trzeba ją traktować jako nagranie archiwalne, a więc nie do końca przystające do współczesnych standardów, to i tak brzmienie skrzypiec jest piękne. Mimo że nagrania są monofoniczne, to muzyka i sposób grania, połączone z czysto podanym dźwiękiem skrzypiec sprawiają, że słucha się ich bardzo przyjemnie. Jak to zwykle bywa, pogłos jest nieco „pudełkowaty”, tj. nie oddaje naturalnej akustyki, a mikrofon preferuje solistę. Ale i orkiestra została uchwycona ze znakomitą dynamiką. Miejscami, podczas forte słychać delikatne przesterowanie, jednak bez większych problemów można to wybaczyć. Nagranie „Concerto…” Hansa Pfitznera ma najlepiej wybudowaną górę, jednak także i szumu tutaj więcej. Znacznie gorzej niż w „Concerto…” Brucha brzmi tutaj natomiast orkiestra, jest nie tak dokładna i bardziej zbita. Z kolei Fortner brzmi bardzo energetycznie, „treściwie”, może nie tak dobrze, jak Bruch (to naprawdę piękny fragment płyty), ale za to orkiestra, podana nieco dalej, nigdy nie jest przesterowana, nawet w „Introduction…”, gdzie ponadto zachwyca znakomita sekcja blachy.


JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 8-9 (nagranie historyczne)/10


DYSTRYBUCJA: MDG


POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


© Copyright HIGH Fidelity 2007, Created by B