HAENDEL
WATER MUSIC. MUSIC FOR THE ROYAL FIREWORKS Le Concert Des Nations


Program:
Water Music (1717)
Suite I (ré majeur et sol majeur/mineur)
Prelude
Menuet I
Menuet II
Rigaudon I
Rigaudon II
Menuet I
Menuet II
Gigue I
Gigue II
Bourrée
Lentement
Alla Hornpipe

Suite II (fa majeur)
Ouverture
Adagio E Staccato
Allegro
Andante Allegro
Menuet
Air
Bourrée
Hornpipe
Aria
Menuet

Music for the royal fireworks (1749)
Ouverture: Adagio
Allegro, Lentement, Allegro
Bourrée
La Paix: Largo Alla Siciliana
La Rejouissance: Allegro
Menuet II, Menuet I, Menuet II

Czas łączny: 73' 53"

Zespół: Le Concert Des Nations
Dyrygent: Jordi Savall

Miejsce i czas nagrania: Colegiata del castello de Cardona, Catalunya, Hiszpania, 03/1993.

Remaster dla edycji SACD: Nicolas de Beco (2008)

Wydawca: Alia-Vox Heritage, AVSA 9860
Szczegóły: digipak, wznowienie w ramach serii Heritage, vol. 3.
Data wydania: 23.06.2008

Inżynier dźwięku: ?

Format: SACD/CD (5.1 + stereo)

JAKOŚĆ DŹWIĘKU:  REFERENCJA



HENRY PURCELL
FANTASIAS FOR THE VIOLS. 1680


Program:
Fantasia upon one note

Three Fantasias in Three Parts
Fantasia I
Fantasia II
Fantasia III

Three Fantasias in Four Parts
Fantasia IV (June 10 1680)
Fantasia V (June 11 1680)
Fantasia VI (June 14 1680)
In Nomine

In Nomine in Six Parts

Three Fantasias in Four Parts
Fantasia VII (June 19 1680)
Fantasia VIII (June 22 1680)
Fantasia IX (June 23 1680)

Three Fantasias in Four Parts
Fantasia X (June 30 1680)
Fantasia XI (August 19 1680)
Fantasia XII (August 31 1680)

In Nomine in Seven Parts

Playing time: 54' 11"

Zespół: Hesperion XX
Dyrygent: Jordi Savall

Miejsce i czas nagrania: Colegiata del Castillo de Cardona (Cataluńa), 10.1994

Remaster dla edycji SACD: Nicolas de Beco (2008)

Wydawca: Alia-Vox Heritage, AVSA 9859
Szczegóły: digipak, wznowienie w ramach serii Heritage, vol. 2
Data wydania: 23.06.2008

Inżynier dźwięku: ?

Format: SACD/CD (5.1 + stereo)

JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 9/10

Seria Heritage, w ramach której dostajemy wznowienie Muzyki na wodzie Haendla oraz Fantazje na wiolę Purcella została zainicjowana przez Alię Vox w roku 2007, a pierwszą płytą był krążek Vespro della Beata Vergine Monteverdiego. Cel był jasny: powrócić do najjaśniejszych momentów grania Jordiego Savalla, Montserrat Figueras z zespołami Hespèrion XX, La Capella Reial de Catalunya oraz Le Concert des Nations, wydanych wcześniej przez wytwórnię Astrée w latach 1977-1996 i spojrzeć na nie świeżym okiem. Dostępne będą również nagrania z późniejszego okresu. Realizacje te obejmują unikalną spuściznę niemal 70 albumów, spośród których znacząca część to najlepsze wykonania muzyki wczesnego renesansu. Jak Alia Vox zapowiada w materiałach firmowych, materiały te będą regularnie remasterowane i wydawane.
Oryginalne nagrania dostępne były najpierw na płytach LP, a potem na CD. Nowa edycja zostaje wznowiona na hybrydowych płytach SACD, z materiałem stereofonicznym SACD i CD oraz wielokanałowym SACD.

Obydwie płyty zostały zarejestrowane i edytowane w postaci cyfrowej PCM. Nie wiadomo na pewno, czy przy transferze skorzystano z taśm-matek, czy nie. Chociaż... Jeśli na płycie umieszczono wersję wielokanałową, oznacza to, że korzystano raczej z oryginalnej, wielokanałowej taśmy-matki. Dźwięk jest wyraźnie lepszy przy płycie z muzyką Haendla. Jest niebywale przestrzenny i substancjalny. Głębia, faktury, pogłosy, rozdzielczość – wszystko jest tu naprawdę znakomite. Pięknie słychać np. sekcję smyczkową, a zaraz potem głębszą i ciemniejszą dęciaków. A do tego naturalny dźwięk instrumentów perkusyjnych, w szczególności werbli.
Płyta z muzyką Purcella jest mniej rozdzielcza, chociaż to po prostu wysoki standard płyt Alia-Vox. Faktury są głębokie, ale bez wyraźnego rysowania instrumentów w przestrzeni. Dźwięk jest bezpośredni i mocny, trochę tak, jakby mikrofony były dość blisko instrumentów. Zwracają więc uwagę różne detale artykulacji i gry, jednak dźwięk samych instrumentów nie jest aż tak rozdzielczy, jak na najlepszych realizacjach tej firmy. Naprawdę dobrze ukazano niższą średnicę, która jest mocna, ale ani nosowa, ani przygaszona. Dzięki temu body instrumentów było wyraźne i miało głęboki ton.



Dystrybucja:



PŁYTY PROSTO Z JAPONII

CDJapan



POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


© Copyright HIGH Fidelity 2008, Created by B