2007-10-17

Zobaczyć znaczy uwierzyć


Niezależny instytut badawczy Synovate na zlecenie firm Panasonic, Pioneer i Hitachi przeprowadził latem br. kolejne już badanie dotyczące postrzegania średnich i dużych telewizorów z płaskim ekranem przez użytkowników końcowych. W badaniu telewizory plazmowe porównywane były z telewizorami LCD. Uczestniczyli w nim konsumenci z Francji, Niemiec, Holandii, Włoch, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Uzyskane wyniki badań jednoznacznie wskazują, że większość (61%) osób uczestniczących w badaniu preferuje plazmę. Pokazują one też, że czynnikami decydującymi o lepszej jakości obrazu w telewizorach plazmowych są większa głębia czerni, kontrast oraz gama barw.

Badanie przeprowadzone zostało latem 2007 roku i objęło 1398 konsumentów z siedmiu europejskich krajów. Uczestników poproszono o obejrzenie takiego samego 90-sekundowego filmu wideo, który był wyświetlany na 42- i 50-calowych telewizorach plazmowych i LCD. Następnie mieli oni odpowiedzieć na pytania dotyczące najważniejszych cech wpływających na jakość obrazu takich jak głębia czerni, kontrast, kolor, czas reakcji, rozdzielczość, ostrość, głębia obrazu czy szeroki kąt widzenia. Wszystkie stanowiska testowe odpowiadały typowym domowym warunkom oglądania telewizji.

Przed badaniem konsumenci mieli podzielone zdanie na temat tego czy lepszy obraz zapewniają telewizory plazmowe czy LCD. 52% preferowało technologię plazmową zaś 48% LCD. Po zakończeniu testu wynik znacznie przesunął się na korzyść telewizorów plazmowych, które wybrało 61% badanych. Preferencje telewizorów LCD zmniejszyły się z 48% do 39%.

Główne wyniki badania:
  • 70% badanych preferuje plazmę ze względu na optymalną głębię czerni
  • 53% badanych uważa, że plazma zapewnia lepszy kontrast
  • 53% badanych twierdzi, że plazma zapewnia lepszą jakość koloru
  • 44% badanych wskazuje, że plazma góruje pod względem rozdzielczości
„Najnowsze badanie Synovate potwierdza, że telewizory plazmowe stanowią najlepszą propozycję dla bardziej wymagających konsumentów, którzy oczekują najwyższej jakośći obrazu”. – powiedział Radek Jaworski, PR Manager Panasonic Polska. Warto zauważyć, że sposób postrzegania technologii plazmowej i LCD znacznie się zmienił podczas testu. Wielu uczestników zweryfikowało swoją opinię na korzyść telewizorów plazmowych po obejrzeniu video. I tak, przed badaniem zaledwie 36% konsumentów twierdziło, że telewizory plazmowe charakteryzują się większą głębią czerni, po badaniu osób takich było aż 70%. Podobnie przed badaniem 36% uczestników uważało, że plazma jest lepsza pod względem kontrastu po – 53%. Lepszą jakość kolorów przed badaniem wskazywało 39% badanych, po procent osób tak twierdzących wyniósł 53.

Warunki testowe
Firma Synovate zbudowała we wszystkich miastach (Kolonia, Londyn, Madryt, Mediolan, Paryż, Rotterdam i Sztokholm) identyczne stanowiska testowe. Wcześniej sprawdzono, jak konsumenci najczęściej oglądają telewizję w domu, a następnie odtworzono te warunki w ośrodkach badawczych. Maksymalne natężenie światła wynosiło 50 luksów, bez światła dziennego lub neonowego. Odległość od ekranu wynosiła 3 metry. W badaniu uczestniczyli mężczyźni i kobiety (50% : 50%) podzieleni na dwie grupy wiekowe od 18 do 44 i od 45 do 65 lat. Telewizory plazmowe i LCD używane w testach zostały zainstalowane przez techników Synovate zgodnie z instrukcjami producentów. Nazwy marek oraz elementy pozwalające na identyfikację telewizora zostały zakryte. Kryteria pomiaru, takie jak „jakość czerni” i „ostrość”, zostały wyjaśnione przez badaczy. Na przykład „kolor” zdefiniowano jako „stopień, w jakim kolory widoczne na ekranie odzwierciedlają swój naturalny wygląd”

Synovate, dział badań rynkowych firmy Aegis Group plc, gromadzi opinie klientów w celu zwiększenia skuteczności kampanii marketingowych. Sieć oferuje klientom spójną, globalną obsługę oraz szeroką gamę rozwiązań badawczych. Synovate zatrudnia ponad 5500 pracowników w 108 miastach w 50 krajach i jest jedną z największych światowych firm badawczych.

Źródło: Panasonic

© Copyright HIGH Fidelity 2007, Created by B