2007-08-20

ANUSHKA SHANKAR
NOWA PŁYTA BREATHING UNDER WATER


Premiera płyty Breathing Under Water jesienią 2007 roku.

W nagraniu krążka udział wzięli Ravi Shankar, Karsh Kale, Sting i Norah Jones!

Anoushka Shankar (córka Raviego Shankara, siostra Norah Jones) i Karsh Kale - dwoje najbardziej utalentowanych wizjonerów współczesnej muzyki etnicznej w popularnym wydaniu - stworzyło wspólne dzieło, muzyczną podróż po różnorodnych krainach, w które wpisuje się twórczość obojga artystów. Od czasu, gdy wielki maestro sitaru Ravi Shankar zachwycił zachodnich melomanów bogactwem indyjskiej muzyki tradycyjnej, świat jest coraz bardziej chłonnym gruntem dla powstawania nowych połączeń kulturowych i muzycznych. Udowadnia to muzyka wielu artystów, od Beatlesów i Led Zeppelin przez Shakti i Mahavishnu Orchestra, aż po najważniejsze fuzje brzmieniowe we współczesnej muzyce, do których pionierów zaliczają się z pewnością Anoushka Shankar i Karsh Kale. Wyobraź sobie, że żyjesz w świecie, gdzie chwilę po recitalach muzyki klasycznej rozkręcają się psychodeliczne imprezy techno, a rockandrollowe kluby stają się ulubioną miejscówką wielbicieli Bollywoodu. W świecie, w którym jogini z Zachodniego Wybrzeża zgłębiają kulturę Wschodu, a nowojorska scena alternatywna czerpie inspirację z klubowego życia New Delhi, gdzie globalizacja jest stanem umysłu, a granice istnieją po to, by je przekraczać. Oto właśnie świat, w jakim żyją i przez jaki podróżują Anoushka Shankar i Karsh Kale.

Płyta Breathing Under Water to ścieżka dźwiękowa tej podróży stworzona przez najbardziej utalentowanych wizjonerów i pionierów twórczego łączenia gatunków współczesnej sceny world music. Album został starannie opracowany i skomponowany, a wśród gości pojawiły się takie legendy jak Ravi Shankar, który dał początek dwóm klimatycznym utworom z płyty (Oceanic Parts 1 & 2), a także Sting, siostra Anoushki Norah Jones, Midival Punditz, Vishwa Mohan Bhatt, Noah Lembersky, Shankar Mahadevan oraz Sunidhi Chauhan. Breathing Under Water brzmi jak nowoczesny zapis cygańskiej podróży przez magiczny świat Shankar i Kale'a. Spotkanie i współpraca Anoushki Shankar – dwudziestopięcioletniej gwiazdy sitaru i kompozytorki (oraz córki legendarnego mistrza sitaru Ravi Shankara)-z producentem, autorem piosenek i multiinstrumentalistą Karshem Kale (czyt. Kersz Kale) była niemalże nieunikniona, biorąc pod uwagę rozwijające się w tym samym kierunku działania muzyczne obu artystów. Podobnie jak Shankar, 32-letni Kale wychowywał się w Ameryce pod opieką swych hinduskich rodziców i szybko zaczął wykazywać talent do instrumentów muzycznych. Najpierw założył gwiazdorską supergrupę Table Beat Science, a potem pracował jako producent i kompozytor, tworząc jedne z najlepszych dzieł muzyki etniczno-elektronicznej ostatniej dekady. Każde z nich ma na koncie cztery albumy, ostatnie z nich to nominowana do Grammy płyta Rise Shankara oraz Broken English Kale’a, a ich twórczość jest wielowymiarowa i pełna muzycznej inwencji. Breathing Under Water to zapis spotkania dwojga niezwykłych artystów, a tym samym dla każdego z nich pierwsza płyta, której nie firmują wyłącznie własnym nazwiskiem.

Można powiedzieć, iż Breathing Under Water to przełom w karierze zarówno Shankara jak i Kale’a. Dla obojga artystów album stał się twórczym katalizatorem i stanowi miarę ich dojrzałości muzycznej. Oboje wyszli daleko poza role, którymi zasłynęli: Shankar rozwija swój talent producentki muzyki elektronicznej, pianistki, kompozytorki i autorki tekstów, a Kale pokazuje się od strony wokalnej i kompozytorskiej oraz gra na gitarach, tabli, perkusji, instrumentach klawiszowych i basie. Wspólnym mianownikiem dla całego albumu i jego autorów pozostała tradycyjna muzyka indyjska. Tak jak artyści rockandrollowi korzystają z bogactwa muzyki bluesowej, a artyści hip-hopowi wykorzystują jazz i funk jako źródło inspiracji do stworzenia nowych brzmień, tak Kale i Shankar zachowują muzykę indyjską jako podstawę swojej twórczości, ale jednocześnie pozwalają jej wybiegać poza granice kulturalne i tradycyjne formy, aby zawrzeć na płycie panoramę swojego świata.

Piosenki na Breathing Under Water zostały "poczęte organicznie – skomponowaliśmy je głównie na sitarze i gitarze akustycznej, dopiero potem z nimi eksperymentowaliśmy," mówi Kale. "Większość utworów powstała na jeden z dwóch sposobów," dodaje Shankar. "Niektóre stworzyliśmy na podstawie akustycznego tła i melodii, potem dokładając do tego rdzenia kolejne instrumenty. Inne zaś, np. Slither i PD7 powstały na komputerze, dopiero potem zyskały pełne brzmienie." Oprawą konstrukcyjną w studio zajęli się dwaj najsłynniejsi i najbardziej doświadczeni indyjscy producenci: Gaurav Raina, znany z nowatorskich dzieł zespołu Midival Punditz łączącego muzykę elektroniczną i raga; oraz Salim Merchant, doskonały twórca ścieżek dźwiękowych do filmów bollywoodzkich oraz pianista. Według Kale obaj producenci stanowili siłę napędową projektu. "Ułatwili nam współpracę. Sprawili, że mogliśmy dowoli rzucać pomysłami i patrzeć, które się przyjmą, nie martwiąc się niczym innym”.
„Podróże ściśle wiążą się z muzyką, zarówno Anoushki, jak i moją," mówi Kale. "Chodzi o to uczucie przebywanie pomiędzy różnymi miejscami, zawsze w ruchu. Właśnie tak nagraliśmy ten album - podróżując z Delhi do Nowego Jorku, Kalifornii i Bombaju, a potem powracając do Delhi. Zresztą chyba nigdy nie nagrałem płyty w jednym mieście." "Dlatego też motywem przewijającym się przez album jest woda. Podróż stanowiła inspirację dla mnóstwa piosenek; wiele z nich jest dosłownie o podróżowaniu przez oceany."

"Nigdy wcześniej nie przeżyłam takiej muzycznej bliskości z kimś innym, oprócz mego ojca," mówi Shankar. "Było dla mnie nowością, że można mieć pełnię wolności twórczej w towarzystwie kogoś innego i dzielić się z tą osobą pomysłami jeszcze zanim przyjmą ostateczny kształt. Właśnie dzięki temu byliśmy w stanie dokonać rzeczy, jakich wcześniej nie robiliśmy. Myślę, że największą niespodzianką w tym albumie jest fakt, że nasze role się zamieniły - wiele najcięższych, transowych momentów na płycie stworzyłam ja, a Karsh jest odpowiedzialny za mnóstwo ładniejszych, melodyjnych motywów."

"Ale każde z nas od dawna rozwija indywidualny styl zakorzeniony i zainspirowany klasyczną muzyką indyjską, poza tym od lat się przyjaźnimy. Dzięki temu wiele barier, które często dzielą muzyków, zostało przełamanych. Do tego byliśmy z Anoushką w stanie przełamywać też siebie nawzajem. Zamiast się z sobą cackać, czasem na siebie naskakiwaliśmy, jedno drugiemu rzucało wyzwania," opowiada Kale.

Gra Anoushki Shankar stanowi ważny element Breathing Under Water. Można ją usłyszeć we wszystkich utworach. Anoushka mówi: "Sitar jest bardzo charakterystycznym instrumentem, a jego podróż przez szeroki wachlarz muzycznych stylów i gatunków na tej płycie niesie ogromny przekaz. Jednym z najwspanialszych aspektów tworzenia tej płyty było dla mnie całkowite poddanie się kreatywnym popędom, pchanie się i bycie wypychaną daleko poza dobrze znany, komfortowy ląd, a także praca z ludźmi, których talenty tak doskonale dopełniały mój własny, że byłam w stanie dać z siebie wszystko jako producentka, kompozytorka i instrumentalistka." Natomiast Kale miał okazję rozwinąć skrzydła jako gitarzysta i wokalista, pozostają jednak również wierny perkusji, tabli i instrumentom klawiszowym. "Mogłem zajmować się mnóstwem przeróżnych rzeczy podczas tworzenia tego albumu, używać głosu na wiele sposobów, komponować, grać na basie, a czasem nawet robić to wszystko naraz. Dla mnie był to najciekawszy okres w procesie tworzenia albumu, bo mogłem zagrać tak wiele postaci," opowiada artysta..

Mimo różnorodności brzmieniowej i stylistycznej, Breathing Under Water emanuje spójnością i siłą. Kale mówi: "Według mnie elementem spajającym to wszystko w całość jest styl grania na sitarze Anoushki. Przy każdym z tych utworów wypróbowywałem wiele pomysłów na kompozycję, żeby stworzyć dla Anoushki odpowiednie tło. Jej styl gry stanowił kotwicę pozwalającą mi na eksperymentowanie. To dzięki niemu nie mieliśmy wrażenia, że powinniśmy ustalić jakieś granice stylistyczne - jej gra przesyca całą płytę."
Nie ulega wątpliwości fakt, iż w czasach, w których wymiana kulturalna odbywa się za pomocą zwykłego kliknięcia myszką, łączenie gatunków muzycznych jest coraz bardziej na porządku dziennym. "Kiedy jest się muzykiem indyjskim we współczesnym świecie, w którym powstaje mnóstwo projektów łączących gatunki i style, naprawdę trudno znaleźć oryginalny i szczery sposób na to, by te pochodzące z różnych światów dźwięki dobrze razem brzmiały," mówi Shankar. "Naszym głównym celem, jeśli chodzi o tę płytę, było stworzenie wiernego obrazu współczesnego świata - jego dynamiczności oraz naturalności i piękna współistnienia pozornie nieprzystających do siebie elementów czy idei," podsumowuje ideę przewodnią przyświecającą Breathing Under Water Shankar. "Ale to nie jest mieszanka wynikająca z teorii - nie podchodzimy do muzyki czysto intelektualnie. To nasza organiczna twórczość. Cała ta muzyka, wszystkie style i dźwięki to właśnie my."

Anoushka Shankar Breathing Under Water jesienią 2007!

Płytę zapowiada przepiękny singiel Seadreamer, wykonany wspólnie ze Stingiem.

Źródło: EMI Music Poland

© Copyright HIGH Fidelity 2007, Created by B