Wytwórnia First Impression Music to jedna z tych ekskluzywnych firm, która dba zarówno o jakość dźwięku, jak i o jej oprawę. Duchem opiekuńczym jest jej właściciel, miłośnik sztuki, w tym muzyki, audiofil, mieszkający wiele lat w Hong-Kongu pan Winston Ma. W siedzibie FIM w wyniku wielu lat przemyśleń i eksperymentów powstał wzorcowy pokój odsłuchowy, w którym dokonuje się przesłuchań kontrolnych przygotowywanych płyt. W jego projektowaniu brał udział np. George Cardas. W skład systemu wchodzą wykonane przez Johna Tuckera specjalnie dla tej aplikacji odtwarzacz uniwersalny oraz przedwzmacniacz, lampowy przedwzmacniacz Tube Research, gramofon La Luce z przedwzmacniaczem Jeffa Rowlanda, wzmacniacze Model 301 Rowlanda, wykonany na zamówienie wzmacniacz lampowy (klasa A i aż 800 W na kanał!) oraz wzmacniacz Avalona dla subwoofera. Od Avalona pochodzą też kolumny główne - monumentalny model Sentinel. Kable z kolei to wyrób włąsny FIM. Bo ta japońska firma, oprócz płyt, proponuje także okablowanie, elementy sieciowe (kable, filtry itp.) oraz platformy antywibracyjne. Pierwszą i najważniejszą działalnością jest jednak wydawanie płyt. W katalogu tej niewielkiej firmy można znaleźć płyty XRCD (w tej chwili w wersji XRCD24), HDCD (w tym złote), SACD oraz CD, a właśnie w tej chwili powinny się ujawniać pierwsze longplaye. Podobnie jak firma JVC, FIM proponuje reedycje dokonywane jedynie z oryginalnych taśm-matek pierwszej lub drugiej generacji. Od niedawna dostępne są płyty firmy Decca. Pomimo że FIM to firma z tradycjami japońskimi, w tej chwili jej część o nazwie First Impression Music Inc. zarejestrowana jest w USA, gdzie część materiału jest tłoczona i wydawana.

"FIM SUPER SOUND!"
Sampler


First Impression Music
FIM XR24 066 Limited Edition
Nośnik: XRCD24
Data wydania: 2005

Spis utworów:

1. Carmen Habanera Fantasia 3:14
2. Autumn Yeaning Fantasia 11:03
3. I'm A Fool To Want You 7:18
4. A Song For You 8:42
5. Ida Y Vuets 4:50
6. Alone I Ascend To The West Chamber 3:17
7. Amazing Grace 6:27
8. Born Free 3:08
9. The Horse Racing 1:49
10. J K Drum Improvisation 7:05
11. Clair de Lune 5:24

JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 12/10


"FIM SUPER SOUND! II"
Sampler


FIM XR24 067 Limited Edition
Data wydania: 2005
Nośnik: XRCD24

Spis utworów:

1 The Magnificent Seven 3:31
2 Shenandoah 4:20
3 Mozart Divertimento in D, K. 136 - Excerpt 4:09
4 Mozart Sinfonia Concertante K 364 5:46
5 The Rose 3:06
6 With A Wave of My Sleeve 3:21
7 Take Five 6:59
8 Limelight/Gone With The Wind 5:13
9 Autumn In Seattle 5:49
10 Taichi Concerto for Guqin & Piano - Excerpt 4:38
11 Intermezzo from Carmen 2:57

Dwa samplery z serii "FIM Super Sound!" testowane tutaj pochodzą z wersji limitowanej. Obydwa to tłoczenia XRCD24, wydane w taki sposób, w jaki żadna inna płyta, jaką znam. Oprawa została wykonana z delikatnej, naturalnej skóry, lakierowanej i ręcznie szytej, ze złoconym logo na froncie. Ciekawe, ale chociaż mastering i tłoczenie wszystkich płyty XRCD dokonywany jest w centrum masteringu JVC w Japonii (JVC astering Center, Yokohama), to obydwie płyty noszą na pudełkach napis 'Made in USA'. Już jednak na płycie II znajdziemy napis "Made in Japan", a w środku obydwu wydawnictw, na pięknych kartach książeczek znowu napis: "Made in Japan". Można chyba przyjąć, że płyty zostały wytłoczone w Japonii, zaś druk i produkcja opraw w USA.
Niezależnie jednak od tego, co powiemy o ich pochodzeniu, nie da się nie zachwycić tymi nagraniami: to absolutnie referencyjne płyty, stąd po raz pierwszy przyznajemy ilość punktów zarezerwowaną dla Ideału. Znajdziemy tutaj m.in. najlepsze chyba nagranie perkusji, jakie znam "J K Drum Improvisation" Jima Ketlera oraz najlepszą wersję nagrania Jacinthy, dorównującą nagraniom 45 RPM LP z Groove Note. Nagrania odsłuchiwane na systemie Jadis (JD1 MkII/JS1 MkIII) pokazują niesamowicie pełny, detaliczny sound o wypełnionej, ekspansywnej przestrzeni. Na gorszych systemach te dwa samplery mogą momentami zabrzmieć mało dynamicznie, ale to pokazuje tylko słabości urządzeń z niskich przedziałów cenowych - kompresję dynamiki oraz brak rezolucji. Kiedy jednak urządzenia są godziwe, wówczas trudno będzie znaleźć lepiej zarejestrowaną muzykę. Posłuchajmy nagrania "I'm Fool To Want You" Tsuyoshi Yamamoto Trio pochodzącego z płyty "Misty", a zobaczymy, ze naprawdę tylko o włos wyprzedza je referencyjne nagranie tego materiału na płycie LP 45 RPM (recenzja TUTAJ).


JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 12/10


"AUDIOPHILE REFERENCE IV"
Sampler


First Impression Music
FIM029 VD
Nośnik: HDCD
Data wydania: 2000/2005

Spis utworów:

1 La Vezina Catina (ATRXRCD 01) 2:53
2 The Swan (FIMCD 026) 6:26
3 Olde London (FIMCD 025) 2:53
4 Fiddler on the Roof (FIMXRCD 022) 7:08
5 Georgia on My Mind (FIMXRCD 018) 5:12
6 Sometimes I Feel Like a Motherless Child (FIMCD 003) 2:24
7 Han AR Fodd (FIMCD 001) 0:53
8 Lover's Tear (FIMCD 026) 4:49
9 Misty (FIMXRCD 011) 5:40
10 High Life (FIMXRCD 12/13) 7:27
11 Yang City Variations (FIMXRCD 019) 5:32
12 Excerpts from Messiah (FIMXRCD 2000) 6:39
13 Deer Hunter (FIMCD 002) 3:26
14 Marias Vaggsang (FIMCD 001) 2:39
15 The Look of Love (FIMXRCD 020) 4:07
16 Canon in D (FIMCD 017) 6:42

Płyta "Audiophile Reference IV" należy do serii samplerów FIM. Prezentowana wersja wydana została na nowo w formacie HDCD w odmianie nazwanej 'Super HDCD 24-bit". Chociaż "wytłoczona" to nie najlepsze słowo, ponieważ wygląda na to, że została raczej "wypalona". Jest to bowiem tzw. "winyl" CD (firmowa nazwa: "Black Vinyl CD") - z winylowym tłoczeniem na górze i zabarwionym na czarno substratem od spodu. Tego typu płyty CD-R wydawane są np. przez firmę Verabatim. Wraz z nadrukiem imitującym nalepkę płyty LP daje to bardzo dobry efekt, a jak twierdzi pan Ma, także określoną poprawę jakości dźwięku. Jeśli więc płyty zostały wypalone na kopiarce, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że ominęliśmy "wąskie gardło" procesu wydawniczego, a mianowicie tłocznię - mamy tutaj niemal bezpośredni transfer z rematseru na płytę. Ponieważ jest to wersja HDCD, więc materiał źródłowy - taśma analogowa - została zakodowana w HDCD w przetworniku A/D Pacific Microsonic pracującym w najnowszej specyfikacji - nie jak drzewiej w 20 bitach, a w 24. Pamiętajmy jednak, że format HDCD gwarantuje rozdzielczość materiału końcowego na poziomie 20 bitów.
Jak się można było spodziewać, dźwięk czarnych płyt FIM-a nie jest tak olśniewający jak XRCD24. To jednak tylko część prawdy. Porównując ten sampler z płytami innych audiofilskich firm słychać, jak fantastyczną pracę wykonał Winston Ma przy przygotowaniu tych nagrań i tego konkretnego remasteru. Generalnie dźwięk jest o jakieś 3 dB mocniejszy niż z płyt XRCD FIM-a i jest gładki, jedwabiście gładki. To pierwsze, co przychodzi do głowy słuchając nagrania "La Vezina Catina". Mam wrażenie, że ogólna rozdzielczość jest trochę mniejsza niż na "FIM Super Sound!", jednak, żeby to sprawdzić będzie potrzebny naprawdę topowy system. Na większości urządzeń poniżej 10 000 zł obydwa tłoczenia będą zapierające dech w piersiach. Także i tutaj mamy bowiem niesamowitą głębię dźwięku, jego trójwymiarowy rysunek, zarówno w dalszych planach, jak i w obrębie każdego instrumentu czy głosu. Czasem brzmienie nie jest naturalne, a raczej super-audiofilskie, jak a nagraniu "Georgia on My Mind", gdzie kontrabas miał bardzo wyraźnie zaznaczone uderzenia mocne I nieco twarde, co pozwalało wprawdzie przeegzaminować kolumny i perfekcyjne ustawienie instrumentu w pokoju, co jednak nie było naturalnym brzmieniem tego instrumentu - nieco rozlanego i nieco miększego. Trochę się czepiam, ale płyty FIM-a to topowe tłoczenia (co miesiąc będziemy prezentowali jakąś ich część, a przy tym poziomie każde, nawet niewielkie odstępstwo rzuca się w oczy bardziej, niż gdyby pozostałe elementy nie były tak wyśrubowane.


JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 10/10


POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


© Copyright HIGH Fidelity 2007, Created by B