2007-09-18

Paweł Kaczmarczyk


Jeden z najwybitniejszych pianistów jazzowych młodego pokolenia (ma 23 lata), kompozytor, solista i sideman. Występuje w zespole Janusza Muniaka i prowadzi własne trio, w składzie: Michał Barański (kontrabas) i Paweł Dobrowolski (perkusja). Zespół czerpie inspiracje z dorobku Herbiego Hancocka i Billa Evansa; nie są mu obce koncepcje Brada Mehldaua i Wayne’a Shortera. To muzyka pełna ciepła i wrażliwości, choć nie brakuje w niej elektryzującej dynamiki i awangardowych pomysłów.
Paweł Kaczmarczyk jest zdobywcą Oskarów Jazzowych - Grand Prix Jazz Society „Melomani” w kategorii „Nadzieja Melomanów 2005” a zespół KBD Trio otrzymał nagrodę 2 Programu TVP w kategorii „Album Roku 2005” za płytę „Live!”.

W tegorocznym „Jazz Forum” opublikowano wyniki corocznego plebiscytu Jazz Top. To w pewnym sensie ranking muzyków, przegląd sceny jazzowej w Polsce. Paweł Kaczmarczyk zajął wysokie miejsce w kategorii Muzyk Roku (4, za Tomaszem Stańko, Leszkiem Możdżerem i Januszem Muniakiem). Uznanie zyskał też jako kompozytor, lider zespołu akustycznego, pianista. Najważniejsze wydaję się jednak, że po raz trzeci z rzędu zwyciężył w kategorii Nadzieja Roku, wyprzedzając Agę Zaryan, Marcina Maseckiego, Marię Sadowską i wielu innych artystów.

„Audiofeeling”

Album został nagrany w Studiu Polskiego Radia w Olsztynie. Jego realizatorem jest Ryszard Szmit, a fortepianem zajął się Marek Buczniewicz, przygotowujący instrumenty m. in. dla Keitha Jarretta. „Audiofeeling” zawiera 10 kompozycji Kaczmarczyka, stanowiących przegląd jego zainteresowań i fascynacji. Nie jest to być może muzyka łatwa, odbiega od modnego „smooth jazzu”, za to pokazuje prawdziwe oblicze jazzu, jako sztuki improwizowanej. Podczas sesji w studiu muzycy (Paweł Kaczmarczyk - fortepian, Michał Barański - bas, Paweł Dobrowolski - perkusja, Grzegorz Piotrkowski - saksofon, Tomasz Grzegorski - saksofon, Radek Nowicki - saksofon) nie odtwarzali zapisanych partii, ale grali „na żywo”, tworząc na miejscu ostateczny kształt kolejnych utworów. Jest to więc, w pewnym sensie, rejestracja koncertu.
Płyta została wytłoczona na złotym nośniku. Takie rozwiązanie gwarantuje nieznaczną poprawę jakości brzmienia w stosunku do aluminiowych dysków i kilkakrotne przedłużenie żywotności krążka.

Jakość brzmienia

Priorytetami ARMS jest możliwie najwyższa jakość realizacji. Każdy materiał, zanim trafi do tłoczni, jest odsłuchiwany na dziesiątkach systemów hi-fi, w trosce o zapewnienie optymalnej jakości dźwięku, możliwej do osiągnięcia w domowych warunkach. Wydawnictwa ARMS uzyskały wysokie oceny w środowisku audiofili. Jedna z ostatnich płyt – „Sin” uznawana jest za narzędzie do oceniania sprzętu, zarówno użytku domowego, jak i studyjnego. Inne, przykładowo „Piano” Leszka Możdżera i „Mutru” Piotra Żaczka, też spotkały się z przychylną opinią na rynku fonograficznym.
Płyta „Audiofeeling” w pierwszym kontakcie na pewno nie będzie zachwycać. Podczas jej powstawania najważniejsze nie były przestrzenność efektowny bas i bogactwo alikwotów.
W tym ujęciu chodziło o oddanie surowego brzmienia trio podczas koncertu w zatłoczonym, ciasnym klubie.

Więcej informacji:
Maciej Stryjecki, ARMS Records/Zakłady Płytowe
Tel. 0501 64 24 54
Mail: maciej@stryjecki.com

Także na stronie: www.pawelkaczmarczyk.com, wkrótce też na www.piano.pl

Muzycy w chwili swych pierwszych sukcesów ostro pracują, to widać i słychać. Jest bardzo dobrze, nie wątpię, że będzie coraz lepiej…
„MFPJ Kalisz 2004” Jazz Forum l. 2005
Tomasz Szachowski

W ich świecie dźwięków jest głębia i przestrzeń, która sprzyja swobodnej, spontanicznej wymianie muzycznych myśli. Jest też ekspresja i odlot.
„Jazz nad Odrą 2004” Jazz Forum VI. 2004
Paweł Brodowski

Kariera tego młodego pianisty rozwija się w zawrotnym tempie; jeszcze niedawno występował w Bielsku jako laureat konkursu, teraz pojawił się już w roli gwiazdy. Na scenie do jego wiernych druhów Michała Barańskiego i Pawła Dobrowolskiego dołączył uzdolniony tenorzysta Radek Nowicki. Występ rozpoczął się od dwóch kompozycji w wykonaniu tria, w trzeciej pojawił się saksofonista i wtedy muzyka nabrała nieco innego charakteru; podobało mi się to, że nie do końca było jasne, czy mamy do czynienia z triem fortepianowym plus saksofon, czy też „typowym”, demokratycznym kwartetem. Muzyki słuchało się bardzo dobrze, a to z racji ciekawie napisanych tematów, niebanalnego traktowania formy z umiejętnym operowaniem napięciami i zawieszaniem stałego pulsu rytmicznego.
„Lotos Jazz Festiwal – Bielska Zadymka Jazzowa” Jazz Forum III.2007
Bogdan Chmura

W albumie próżno szukać słabych punktów: mamy tu świetnie napisane utwory, muzycy grają na najwyższych obrotach i skutecznie omijają mielizny, jakie niesie za sobą muzyka zahaczająca o środkowy nurt. Niniejszy krążek można śmiało traktować jako wiarygodną wizytówkę tej ciekawej grupy i przepustkę do dalszej kariery.
Jazz Forum IX.2005
Bogdan Chmura

„Audiofeeling”- to płyta jednego z najwybitniejszych polskich pianistów jazzowych, który nakładem wytwórni ARMS Records ukazuje się na naszym rynku fonograficznym.. Płyta zawiera w sobie muzykę niezwykłą pod wieloma względami. Wszystkie utwory dopracowane są z niesamowitą precyzją, cechują się dokładnym przemyśleniem każdego niemal dźwięku. Pod względem formy, album ten zdaje się stanowić jednolitą całość. Jednakowoż, muzyka ta ukazuję również całą gamę możliwości pianisty- elastyczność, dowolność kompozycyjną i stylistyczną. Utwory takie jak „I.E.Q” czy „ Charlie Knows” stanowią bardzo transparentny przykład zastosowania owej ciekawej kompilacji stylistycznej, w sposób jakże udany i umiejętny wpisanej w treść tego muzycznego dzieła. Właśnie dlatego „Audiofeeling” jest albumem, który przyciąga, ciekawi, fascynuje. Warto po niego sięgnąć, z pewnością.
Jazz Press IV.2007
Piotr Orłowski



© Copyright HIGH Fidelity 2007, Created by B