2004-05-16

SPRZEDAŻ PŁYT DVD-Audio i SACD - RAPORT RIAA


RIAA sporządziła ostatnio raport dotyczący sprzedaży muzyki na nośnikach, za rok 2003, wraz z porównaniem jej z rokiem ubiegłym. Sprzedaż płyt CD wydaje się stale na dobrym poziomie - niemal 756 milionów dysków. Jak się jednak podkreśla, w porównaniu z rokiem 2002 jest to spadek sprzedaży o 7,1 procenta.

Sprzedaż płyt DVD-Audio wciąż wykazuje stagnację, ponieważ wzrosła jedynie o 0,4 procenta do około 400 000 dysków. Po raz pierwszy medium to zostało ujęte w statystykach RIAA w roku 2001, kiedy to sprzedaż wyniosła 300 000 sztuk. Ludzie zarządzający w przemyśle muzycznym wskazują na fakt, iż dane te mogą być nieco zaniżone, ponieważ Soundscan (firma odpowiedzialna za zbieranie danych) jeszcze nie sporządziła raportu ze sprzedaży DVD-A w sklepach internetowych, które są dla fanów tego medium najlepszym źródłem pozyskiwania tego typu płyt. Bez względu jednak na końcowe ustalenia, sprzedaż płyt DVD-Audio wciąż jest kilkaset razy niższa niż sprzedaż CD (dokładnie 483,7 raza).

Obrót płytami SACD po raz pierwszy został zinwentaryzowany w roku 2003, kiedy to sprzedano ich 1,3 miliona sztuk. Warto przypomnieć, że był to rok, kiedy ukazały się wysokonakładowe reedycje hybrydowych płyt grup Pink Floyd, the Rolling Stones oraz Boba Dylana, notowane często w sieciach sprzedaży pod pozycją CD. Kompatybilność wsteczna płyt SACD ze odtwarzaczami CD oraz agresywna kampania reklamowa, w powiązaniu ze znanymi wykonawcami pozwoliła SACD przewyższyć DVD-Audio w podsumowaniach trzyipółkrotnie.

Inny raport przygotowany przez RIAA skompilowany przez Peter Hart Research poprzez wykonanie 2900 telefonicznych wywiadów wśród klientów sklepów muzycznych (błąd pomiaru +/- 1,8 %) pokazuje dramatyczny wzrost potencjalnego rynku dla płyt DVD-Audio. Według tego sprawozdania, wzrósł on z 1,1% w roku 2001 do 1,3% w roku 2002. W roku 2003 ów rynek urósł do 2,7%, jednak głównie poprzez zmniejszenie sprzedaży CD.

Owe fakty ukazują kilka bardzo ciekawych trendów. Wciąż niepodzielnie króluje płyta CD, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę przewagę technologiczną DVD-A i SACD. Muzyka na DVD-Video wciąż sprzedaje się bardzo dobrze, co udowadnia, że Generacja X chce zarówno słyszeć swoją muzykę, jak i ją oglądać.

Źródła: www.enjoythemusic.com, www.riaa.com


© Copyright HIGH Fidelity 2004, Created by Studio LooK