ANTONIO VIVALDI
"L'AMORE PER ELVIRA"


Zespół: Le Serenissima
Data wydania: 11/07/2006
Nośnik: SACD/HDCD

Spis utworów:

1. Elvira, anima mia, RV654 by Antonio Vivaldi
Performer: Mhairi Lawson (Soprano)
Orchestra/Ensemble: La Serenissima
2. Lungi dal vago volto, RV680 by Antonio Vivaldi
Performer: Mhairi Lawson (Soprano)
Orchestra/Ensemble: La Serenissima
3. Trio Sonata for Violin, Cello and Continuo in C minor, RV83 by Antonio Vivaldi
Orchestra/Ensemble: La Serenissima
4. Sonata for Violin and Continuo in D, RV11 by Antonio Vivaldi
Orchestra/Ensemble: La Serenissima
Notes: arr Chandler
5. Sonata for Violin and Continuo in B minor, RV37 by Antonio Vivaldi
Orchestra/Ensemble: La Serenissima
Notes: arr Chandler
6. Tremori al braccio, RV798 by Antonio Vivaldi
Performer: Mhairi Lawson (Soprano)

"L'amore per Elvira" to pierwsze nagranie zespołu muzyki barokowej La Serenissima dla szkockiej, audiofilskiej wytwórni LINN Records. Na płycie, obok znanych wcześniej kantat znalazło się także premierowe wykonanie dwóch, zrekonstruowanych sonat "Graz". "L'amore per Elvira", napisana w latach 1716-20 na zamówienie jednego z europejskich dworów, składa się z trzech kantat. W pierwszej z nich, "Tremori al braccio" (RV 799) kochanek (jak się później dowiadujemy, jego imię brzmi Fileno) wyznaje, że nie potrafi wyznać miłość Elvirze i udaje mu się to dopiero, choć też nie bez obiekcji, dopiero w finale. Drugiej z kantat, "Elvira, mia mia" (RV 654) Fileno przynosi Elvirze złe wieści - musi ją opuścić na jakiś czas i prosi ją o ostatni pocałunek przed odjazdem. Z kolei w ostatniej części- "Lungi dal vago volto" (RV 680) powracający Fidelo w końcu, w finałowej arii łączy się ze swoją ukochaną.
Po raz pierwszy prezentowane są dwie sonaty "Graz", pochodzące z Diözesanarchiv w Grazu. Ich linia basu została pieczołowicie zrekonstruowana przez Adriana Chandlera. Ostatni utwór, sonata na skrzypce i wiolonczelę RV 83 reprezentuje jedyną tego typu sonatę, o której wiemy, że wyszła spod pióra Vivaldiego. Warto zwrócić uwagę na jej trzyczęściową, podobną do koncertu, budowę.
Zespół Le Serenissima został założony w roku 1994 specjalnie dla wykonania utworu "La Senna fasteggiante" (RV 693) Vivaldiego i szybko zdobył uznanie jako wykonawca muzyki tego kompozytora i innych mu współczesnych. Pierwszy krążek zespół nagrał w roku 2003 i został on bardzo dobrze przyjęty przez czołowe pisma muzyczne. Dźwięk skrzypiec, jak to zwykle w przypadku rejestracji LINN-a, jest bardzo naturalny - zarówno z wysokimi rejestrami, jak i środkiem. "Body" instrumentu, pudło rezonansowe jest dobrze zaznaczone w przestrzeni. Ciekawie i bardzo ładnie został zarejestrowany klawesyn. To cichy instrument, dlatego często jest przez realizatorów nieco "podciągany" a to na mikserze, a to dostawieniem osobnego mikrofonu. Przynosi to określone korzyści, jak np. precyzyjniejszy, bardziej dźwięczny dźwięk, słyszany dość wyraźnie właśnie jako dźwięczny podkład. Tutaj mamy bardziej purystyczną realizację, która wymaga jednak od systemu większej rozdzielczości niż zazwyczaj, ponieważ jest nieco bardziej matowy i ma wyraźny, "pudełkowy" dźwięk, taki jak w rzeczywistości. To naprawdę dobre nagranie tego instrumentu. Nagranie LINN-a tak w ogóle jest pozbawione zupełnie ostrości i "zadziorów". Nie będąc jasne, przekazuje jednak mnóstwo informacji o instrumencie i przestrzeni. Scena jest obszerna i kładziona w naturalny sposób. Może jedynie wymiar w głąb mógłby być lepszy. Głos w "Tremori al braccio" podany był dość blisko, jednak w jakiś sposób miał dość zrelaksowany charakter, sugerując dużą przestrzeń wokół. Dużą rolę przy nagraniach z tej płyty grają pogłosy, przez co na zbyt ciemnych systemach brzmi wszystko mało rozdzielczo.

JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 8-9/10



POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


© Copyright HIGH Fidelity 2007, Created by B