Harmonijne współdziałanie
KOLUMNY ANCIENT AUDIO HARMONY

Krakowska firma Ancient Audio znana jest głównie ze swojej elektroniki. I dobrze - zarówno lampowe końcówki mocy z serii Silver 300 (oczywiście na triodach 300B), jak i idiosynkratyczne odtwarzacze CD z serii Lektor grają naprawdę znakomicie. Mając na uwadze klientów, którzy chcieliby mieć zestaw pochodzący od jednego wytwórcy, od samego początku w ofercie znajdowały się kolumny głośnikowe. Jednak czegoś takiego jak Harmony jeszcze chyba nie było...

20 marca 2004 roku w krakowskim salonie Big Fox odbyła się oficjalna prezentacja tych konstrukcji. Miejsce jest nieprzypadkowe, jednak o tym za chwilę. Chciałbym bowiem zatrzymać się na chwilę nad samą organizacją pokazu. Myślę, że była to jedna z lepiej przygotowanych prezentacji - od sposobu zapraszania (wprawdzie reklama, jednak i zaproszenia dla ludzi często nie związanych z branżą - wśród twarzy mignęło mi sporo znajomych z teatru, sporo ludzi z krakowskich uczelni, muzyków itp.), poprzez profesjonalnie przygotowany pokaz, po materiały promocyjne. Tak powinny wyglądać pokazy drogich urządzeń. Nie łudźmy się bowiem, że tylko audiofile mają monopol na dobry słuch. Zamknięci w swoistym gettcie nie zauważamy, że większość drogich systemów trafia do "profanów", którzy chcą po prostu posłuchać muzyki w godziwych warunkach.

To jednak pozostawmy na boku, bo najważniejsze są kolumny. Harmony jest w pewnym sensie rozwojową wersją (mam na myśli ideę) kolumn Aktiv Monitor, w których moduł basowy zasilany był wbudowanym wzmacniaczem półprzewodnikowym, zaś sekcja średnio-wysokotonowa napędzana była przez wzmacniacze lampowe. Doprowadzając rzecz do maksimum, moduł niskotonowy wydzielono jako samodzielną "paczkę", którą można jednakowoż postawić na podstawie podtrzymującej płaską odgrodę z zainstalowanymi głośnikami średnio i wysokotonowym. Głośniki pochodzą z serii Utopia francuskiego specjalisty - Focala. Wysokotonówka, jak mówią materiały firmowe, jest modyfikowana. Głośnik niskotonowy o średnicy 27 cm - i to jest chyba tradycja, ponieważ w poprzednim modelu był to głośnik Hz - pochodzi z serii przeznaczonej dla instalacji samochodowych. zasilany jest on dwoma, połączonymi równolegle wzmacniaczami o łącznej mocy 200 watów. Podstawa została wykonana z granitu. Prawdziwą niespodzianką jest jednakże możliwość ściągnięcia modułu basowego z podstawy i postawienia go w dogodnym miejscu. dzięki temu można skutecznie przeciwdziałać niekorzystnym interakcjom pomiędzy kolumnami i pomieszczeniem odsłuchowym.

I przyszedł wreszcie czas na odsłuch. Trzeba przyznać, że sekcja średnio-wysokotonowa jest znakomita: otwarta góra i czysty, czysty środek zrobiły piorunujące wrażenie. Znowu swoją klasę potwierdziła elektronika Ancienta, ponieważ scena była głęboka, szeroka i jednocześnie dobrze wypełniona. Nagranie Tako rzecze Zaratustra Wagnera wręcz zagrzmiało, pokazując, że w dziedzinie dynamiki kolumny potrafią niejedno. Jednak już wtedy ujawniła się cecha, która mnie nie do końca pozwoliła cieszyć się dźwiękiem. Mam na myśli bas. Zakres ten zawsze sprawiał mi w kolumnach tej krakowskiej firmy kłopot. Również w Harmony było go za dużo, przez co w wielu momentach przytłaczał pozostałe podzakresy. Być może wystarczyłoby go lekko przyciszyć (ostatecznie jest to element aktywny), jednak brak spójności na samym dole skali nie zniknąłby, a co najwyżej byłby nieco mniej słyszalny.

Kolumny Harmony zostały zaprojektowane i wykonane na specjalne zamówienie salonu Big Fox. Tego typu inicjatywa jest znakomitym pomysłem na ożywienie polskiego rynku - konstruktorzy najczęściej nie mają wystarczających funduszy na badania i nowe projekty, zaś salony (firmy) otrzymują w ten sposób niepowtarzalne, ekskluzywne urządzenia. Jeżeli założymy, że bas wciąż jest w trakcie "tuningu", można powiedzieć, że Harmony są krokiem w dobrą stronę. Są znakomicie wykonane i mają bardzo duży potencjał. I chyba warto zgrzeszyć i ich posłuchać.

OPIS KONSTRUKCJI (dane producenta):

  • budowa trójdrożna, półaktywna - głośnik wysokotonowy: 30 mm wklęsłą kopułka Tioxid
  • głośnik średniotonowy: 160 mm, seria Utopia, Sandwich W
  • głośnik niskotonowy: 270 mm, włókno szklane
  • wbudowany wzmacniacz głośnika niskotonowego o mocy 200 W
  • efektywność : 94 dB/w/m, impedancja 8 omów (minimum)
  • maksymalna moc modułu średnio-wysokotonowego: 100 W
  • maksymalne ciśnienie dźwięku: 117 dB / para
  • pasmo przenoszenia: 27 Hz-23 kHz
  • częstotliwości podziału: 140 Hz, 2500 kHz
  • srebrne okablowanie
  • wymiary całości ( sz x w x gł): 200 x 1230 x 430 mm - wykończenie: naturalny granit, orzechowy fornir, matowy lakier absorbujący odciski palców. Elementy metalowe są pokryte 24-karatowym złotem.

Kontakt:

www.ancient.com.pl
ul. Malawskiego 50
31-471 Kraków
e-mail: ancient@olsza.krakow.pl
tel: 012 417 23 66
fax: 012 411 87 71

www.bigfox.com.pl
ul. Zwierzyniecka 31, Kraków
godziniy otwarcia: pn.-pt 10-19, sob. 10-15
tel./fax: (012) 421-23-80, 421-90-14
e-mail: zwierzyniecka@bigfox.com.pl

Wojciech Pacuła


© Copyright HIGH Fidelity 2004, Created by Studio LooK