pl | en

NAGRODY

NAGRODY ROKU 2021
WEDŁUG „HIGH FIDELITY”

Koniec roku to czas podsumowań. W „High Fidelity” lat robimy to przyznając najciekawszym, naszym zdaniem, produktom Nagrody Roku. Chcielibyśmy, aby ta lista była dla państwa przewodnikiem i podpowiadała kierunek rozwoju waszych systemów. Zapraszamy do lektury!

KRAKÓW ⸜ WARSZAWA | POLSKA


NAGRODY

Tekst: WOJCIECH PACUŁA | MAREK DYBA
Opracowanie graficzne: Bartosz Łuczak/Piksel Studio

No 212

1 grudnia 2021

AK CO ROKU PODZIELILIŚMY listę nagrodzonych produktów na cztery grupy. Najpierw znajdą państwo SPECIAL AWARD, czyli Nagrodę Specjalną, którą w tym roku przyznaliśmy dwóm firmom i ich konstruktorom. Pierwszą jest ACOUSTIC REVIVE oraz pan KEN ISHIGURO-san za serię produktów, w których wykorzystał minerał o nazwie Kiyoh-stone. Druga nagród trafia do młodego zespołu, panów MIHAELA MUNTA i MARKO DVEČKO z firmy Mozzaik Audio za ich innowacyjny wzmacniacz mocy MOZZAIK1.

Kolejna kategoria to STATEMENT AWARD – to nagrody przyznawane produktom typu „best of the best”. W tym roku przyznaliśmy ją sześciu produktom, w tym aż dwóm z Polski!

Najliczniejsza grupa została wyróżniona przez nas nagrodą BEST SOUND. W 2021 roku przetestowaliśmy i zaprezentowaliśmy niemal 130 produktów: elektronikę, kolumny, kable i akcesoria, z czego wybraliśmy reprezentatywną, jak nam się wydaje, grupę. Podzieliliśmy ją ze względu na rodzaj produktu i w każdej podgrupie podaliśmy je w porządku alfabetycznym. I wreszcie mamy grupę przeznaczoną dla nagrań, którym przyznaliśmy nagrodę BEST RECORDING.

Wszystkim nagrodzonym firmom serdecznie gratulujemy jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy wasze produkty gościć w naszych domach! A naszych czytelników zapraszamy do lektury, do ponownego wczytania się w testy, do porównań i do wyciągania samodzielnych wniosków. Dziękujemy za wasze zaufanie – bez tego żaden test, żadne opis i żadna nagroda nie ma sensu. Jeszcze raz – DZIĘKUJEMY!!!

»«


⸜ ACOUSTIC REVIVE • Kiyoh-stone

ACOUSTIC REVIVE, JAPOŃSKA FIRMA prowadzona przez pana KENA ISHIGURO, zaproponowała całą serię produktów, w których do rozpraszania drgań zastosowano materiał o nazwie Kiyoh-stone. jest to pierwiastk ziem rzadkich, którego głównym składnikiem jest krzemian glinu („aluminum silicate”). Dostępny jest on w tylko jednym miejscu w Kraju Kwitnącej Wiśni, w prefekturze Gunma, czyli tam, gdzie swoją siedzibę ma firma Acoustic Revive.

W skład tej serii wchodzą:
⸜ panele akustyczne RWL-3 ABSOLUTE
⸜ filtr napięcia zasilającego AC RPC-1K,
⸜ podstawki pod kable RCI-3HK (mikrotest),
⸜ sztuczna masa RGC-024K,
⸜ mata gramofonowa & podkładki antywibracyjne RTS-30 & RKI-5005.

⸤ TEST: № 205 ⸜ 16 maja 2021, czytaj TUTAJ
⸤ REFERENCE SYSTEM: Należące do serii KYIOHI-STONE produkty są częścią SYSTEMU REFERENCYJNEGO „High Fidelity”

⸜ Wzmacniacz mocy
Mozzaik Audio MOZZAIK1

MOZZAIK1 JEST PIERWSZYM PRODUKTEM chorwackiej firmy MOZZAIK AUDIO. Jest to wzmacniacz mocy z którym zintegrowano procesor sygnału. Jest on jednocześnie jednym z najciekawszych wzmacniaczy mocy, z jakim miałem ostatnio do czynienia. Brzmi w otwarty sposób, ma nisko ustawiony bas, ale przede wszystkim gra spójnie, gęsto i wciągająco. Wyraźnie ukazuje różnice w realizacji, nie nadaje się więc do korygowania brzmienia nagrań. Ale zastosowany w nim zespół filtrów pozawala na wyklarowanie tego dźwięku, niezależnie od zastosowanych kolumn.

Warto podkreślić, że zastosowane w nim rozwiązania są autorskimi opracowaniami firmy i zostały one wykorzystane w bardzo ciekawy, innowacyjny sposób.

⸤ TEST: № 201 ⸜ 16 stycznia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Lampa oświetleniowa do gramofonu
Reliable Corporation UBERLIGHT FLEX 3100 TL

LAMPĘ UBERLIGHT FLEX DOCENIŁO już wielu dziennikarzy audio przede mną, nie będę się więc silił na oryginalność i powiem, że to znakomita propozycja. Sprawdziła się u mnie zarówno przy słuchaniu, kalibracji oraz ustawianiu gramofonów, które miałem w teście – a także wkładek – ale przydała mi się wielokrotnie, zwyczajnie, podczas normalnego użytkowania systemu audio. Kiedy ją przykręcimy lub postawimy (ja miałem wersję przykręcaną), kiedy się nam kilka razy przyda docenimy jej znakomitą funkcjonalność i proste, ale dobrze wyegzekwowane funkcje, oraz świetne wykonanie.

⸤ FELIETON: № 206 ⸜ 1 czerwca 2021, czytaj TUTAJ
⸤ REFERENCE SYSTEM: Lampka LED RELIABLE CORPORATION UBERLIGHT FLEX 3100 TL jest częścią SYSTEMU REFERENCYJNEGO „High Fidelity”


⸜ Przedwzmacniacz liniowy
Accuphase C-3900

PRZEDWZMACNIACZ LINIOWY ACCUPHASE C-3900 jest częścią „rocznicowej”, flagowej serii tego japońskiego producenta. jest on bezbłędnie zbudowany i bogato wyposażony, jak to się robiło w latach 70. To wciąż jednak „czysty” przedwzmacniacz analogowy.

W jego przypadku mówimy o wysokim high-endzie, w którym otrzymujemy mnóstwo dźwięków, przez co brzmienie jest pełne i naturalne. To przekaz z jednej strony aksamitny, a z drugiej rozdzielczy i szczegółowy. Spostrzeżenia te potwierdza doskonała przestrzenność testowanego przedwzmacniacza. Bas jest tu mocny, dopalony, co nadaje przekazowi duży wolumen i osadza go pewnie na mocnej bazie. Accuphase jest też znakomitym wzmacniaczem słuchawkowym.

⸤ TEST: № 202 ⸜ 1 lutego 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

⸜ Kolumny głośnikowe
Divine Acoustics BELLATRIX

KOLUMNY BELLATRIX FIRMY DIVINE ACOUSTICS są jednymi z przyjemniej grających kolumn, jakie u mnie (mowa o Wojtku Pacule- red.) w domu gościłem i jednymi z najlepszych polskich konstrukcji, jakie u siebie słyszałem. Brzmią w nieprawdopodobnie poukładany, spokojny, zrelaksowany sposób, przynosząc jednocześnie mnóstwo informacji o nagraniu. Nie wytykają błędów produkcji, ale też ich nie zakrywają – idą raczej w głąb nagrania, a nie ślizgają się po jego powierzchni. Są niesamowicie rozdzielcze i mają dobrą selektywność. Nie schodzą na basie aż tak nisko, jak kolumny odniesienia, trudno mi jednak je za to winić, bo bas ma piękne, dobrze różnicowane barwy.

⸤ TEST: № 201 ⸜ 1 września 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

⸜ Stolik antywibracyjny
Finite Elemente MASTER REFERENCE PAGODE EDITION MkII

UWAŻAM, ŻE JEST TO jeden z najlepszych systemów antywibracyjnych na rynku i choć znajdziemy na nim równie dobre, bazujące na innych założeniach i korygujące dźwięk w inny sposób produkty, to w moim przypadku stolik Finite Elemente był wyborem w „punkt”. Nie jest to jedyny tej klasy stolik na rynku, są inne, bazujące na odmiennych założeniach, również niezwykle ciekawe. Ale dla mnie jest on w swojej uczciwości, w technicznym zapleczu, jakie za nim stoi, jak i zmianami, jakie wnosi do dźwięku propozycją wyjątkową.

⸤ FELIETON: № 208 ⸜ 16 sierpnia 2021, czytaj TUTAJ
⸤ REFERENCE SYSTEM: Stolik antywibracyjny MASTER REFERENCE PAGODE EDITION MkII jest częścią SYSTEMU REFERENCYJNEGO „High Fidelity”

⸜ Słuchawki EMI
Lime Ears PNEΠMA

LIME EARS PNEUMA są jednymi z kilku najlepszych słuchawek, jakie kiedykolwiek słyszałem, bez względu na konstrukcję i cenę. Ich barwa jest niewiarygodnie dobrze ustawiona, a rozdzielczość ponadprzeciętna. Wydaje się, że grają w ciemny, ciepły sposób, ale to złudzenie, któremu ulegamy zwiedzeni naszymi przyzwyczajeniami ze słuchania muzyki przy pomocy innych słuchawek. Przestrzeń jest z nimi niebywała w gęstości, ale też pokazują dźwięk blisko nas – choć, tak naprawdę, to NAS przybliżają do dźwięku. Nagrania binauralne są przez to lepsze niż z jakimikolwiek słuchawkami, jakie słyszałem, a te klasyczne, w tym mono – niebywale przyjemne.

A o wszystko ze standardowymi, silikonowymi elementami, które sprzęgają je z naszymi uszami. Nie mogę się bez tych słuchawek obyć – dlatego zamówiłem je dla siebie.

⸤ TEST: № 209 ⸜ 16 września 2021, czytaj TUTAJ
⸤ REFERENCE SYSTEM: Słuchawki EMI LIME EARS PNEΠMA są częścią SYSTEMU REFERENCYJNEGO „High Fidelity”

⸜ Kolumny głośnikowe
Spendor CLASSIC 100

TRÓJDROŻNE, PODSTAWKOWE KOLUMNY SPENDOR CLASSIC 100 są w założeniu monitorami dalekiego i średniego pola. Przeznaczone są one do odsłuchu w warunkach domowych, gdzie sprawdzą się idealnie w większej przestrzeni mieszkalnej, przy współpracy z mocnym wzmacniaczem o dużej wydajności prądowej.

Są to kolumny o klasycznym „brytyjskim” brzmieniu, w którym emocje biorą się ze środka pasma, doskonale uzupełnionej o skraje pasma. Znakomita większość innych kolumn brzmi przy Spendorach, jakby nie mogły złapać tchu, nawet jeśli udają, że są szybkie, jak wiatr. W połączeniu z piękną barwą daje to dźwięk najwyższych lotów za naprawdę nieduże pieniądze.

⸤ TEST: № 207 ⸜ 1 lipca 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint



⸤ ŹRÓDŁO CYFROWE ⸣

⸜ Transport plików audio
Aurender N20

TRANSPORT PLIKÓW FIRMY AURENDER N20 nie brzmi jak typowe źródło cyfrowe. Inżynierowie Aurendera starali się zbliżyć do brzmienia winylu z jego ciepłem, gęstością i brakiem irytujących zniekształceń kojarzonych zazwyczaj z „dźwiękiem cyfrowym”. Otrzymujemy dźwięk, dzięki któremu odsłuch jest przyjemnością, a nie czymś, co musimy „załatwić”. Będzie to nasze równorzędne źródło dźwięku z CD i SACD, którego będziemy zapewne słuchali najczęściej. Tak, to jest tak dobre urządzenie – nie idealne, ale po prostu bardzo dobre, wręcz znakomite.

⸤ TEST: № 208 ⸜ 1 sierpnia 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

⸜ Transport CD + przetwornik D/A
C.E.C. TL2N + DA SL

DZIELONY ODTWARZACZ FIRMY CEC brzmi w zawodowy, bardzo dobry sposób. Jego najważniejszym elementem jest wyrafinowany transport, a sekcja przetwornika jest niezwykle prosta – czyli odwrotnie niż w odtwarzaczu odniesienia. Japoński odtwarzacz gra w bardzo „analogowy” sposób, to jest taki, w którym nie ma miejsca na irytacje, a jedynie na płynność. Można tego dźwięku słuchać godzinami bez zmęczenia. Ma on niski bas z podkreślonym średnim zakresem, przez co scena jest przybliżona do nas i najważniejszy jest pierwszy plan. Wysoka góra jest ciepła, ale głównie przy korzystaniu z filtra Pulse. Ale to właśnie ten filtr nadaje dźwiękowi wyrafinowanie.

⸤ TEST: № 208 ⸜ 16 sierpnia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Transport Compact Disc
Cyrus CDt-XR

CYRUS CDt-XR JEST URZĄDZENIEM, które daje wiele radości. Oferuje on poukładany, niezwykle wciągający przekaz, dzięki czemu możemy słuchać każdego rodzaju płyt, niezależnie od tego, jak zostały nagrane i wydane. Uwaga słuchającego skupia się na środku pasma. To pastelowe granie, ale bez wyraźnego zmiękczenia, ani tym bardziej „zawoalowania”. CDt-XR pokazuje, że cyfrowe audio wciąż ewoluuje i że płyta Compact Disc ma mnóstwo do zaoferowania, jest łatwa w obsłudze, a zakupiona przez nas muzyka naprawdę do nas należy.

⸤ TEST: № 201 ⸜ 1 stycznia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Przetwornik cyfrowo-analogowy + zasilacz liniowy
Merason FREROT + POW1

SZWAJCARSKI PRZETWORNIK D/A jest zaskakująco fajną konstrukcją i w dodatku niedrogą. Jego dźwięk jest gęsty, ładny, przyjemnie miękki, ale i świetnie różnicowany. Szczególnie ciekawy jest bas urządzenia, wypełniony i różnicowany. Różnicowanie jest zresztą ważną zaletą tego przetwornika i trudno będzie za te pieniądze znaleźć równie dobrze ukazane zmiany w nagraniu, produkcji i wydaniach płyt. Brzmienie zmienia się, kiedy dodamy do niego zasilacz POW1, kierując go w stronę większej swobody, rozmachu, lepszej rozdzielczości. Frérot jest po prostu świetnym, skromnym wizualnie produktem wykonanym w Szwajcarii.

⸤ TEST: № 208 ⸜ 16 sierpnia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Odtwarzacz SACD
Mark Levinson No. 5101

CHOĆ NOMINALNIE No. 5101 jest odtwarzaczem SACD, to tak naprawdę mamy do czynienia z odtwarzaczem płyt SACD, plików audio – PCM do 24/192 i DSD do DSD128 – oraz przetworniku cyfrowo-analogowym – a wszystko to pomieszczone w jednej obudowie. W dodatku to odtwarzacz, który we wszystkim jest naprawdę dobry – to rasowy odtwarzacz płyt, który bardzo fajnie gra również pliki. Brzmi w ciepły, „analogowy” sposób, dając ogromna perspektywę wszerz i skupiając naszą uwagę na pierwszym, namacalnym planie.

⸤ TEST Z OKŁADKI: № 202 ⸜ 1 lutego 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Odtwarzacz SACD
SoulNote S-3 v2

SOULNOTE S-3 V2 TO FANTASTYCZNY PRZYKŁAD na to, jak „twarda” wiedza inżynierska w połączeniu z doświadczeniem w jej stosowaniu w najlepszych produktach audio przekładają się na realny postęp. Jego główną cechą jest fantastyczna, przepiękna średnica. Odtwarzacz SoulNote traktowałbym w kategoriach gramofonu analogowego. Nie ma on pretensji do odczytania dokładnie wszystkich informacji, które są tylko na analogowej taśmie „master”, a raczej tworzy swój własny świat. Pokazuje piękno nagrań, ich płynność, wewnętrzne zróżnicowanie, świetnie gra niski bas.

⸤ TEST Z OKŁADKI: № 201 ⸜ 1 stycznia 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint


⸤ ŹRÓDŁO ANALOGOWE ⸣

⸜ Przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC
Gold Note PH-1000 + PSU-1000 + TUBE-1000.

MOJA NAGRODA (mowa o Marku Dybie – red.) wędruje do włoskiego producenta Gold Note za testowany zestaw trzech urządzeń, PH-1000 + PSU-1000 + TUBE-1000. Po pierwsze to znakomity, wszechstronny, doskonale wyposażony przedwzmacniacz gramofonowy dla wkładek MM i MC. Urządzenie to tranzystorowe, ale w brzmieniu łączy najlepsze cechy tej technologii z lampowymi. Gdy doda się do tego szeroki zakres regulacji ustawień, kilkadziesiąt krzywych korekcji do wyboru, łatwość obsługi i możliwość apgrejdu przez dodanie zewnętrznego zasilacza PSU-1000 i lampowego stopnia TUBE-1000, to okaże się, że dostajemy jedno z najciekawszych i najlepiej brzmiących urządzeń w swojej klasie cenowej (i nie tylko). MD

⸤ TEST: № 208 ⸜ 16 sierpnia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Gramofon & sterownik
Muarah MT-1 EVO & PSC

MUARAH MT-1 EVO WPROWADZA NAS w inny świat. To świat pełen kolorów i miękkich, obłych współbrzmień. detale i szczegóły są w nim na drugim planie, mimo że różnicowanie jest tu ponadprzeciętne. Bas schodzi bardzo nisko i ma duży wolumen. Polska konstrukcja ma nieprawdopodobną łatwość w kreowaniu dużych, pokazywanych z rozmachem planów dźwiękowych. Jeśli cenicie sobie państwo w muzyce relaks, jeśli najważniejsze są dla was barwy i plany, a możecie w ich imię poświęcić atak i uderzenie, będzie to jeden z najlepszych sposobów na zrealizowanie nawet najdzikszych, oczywiście związanych z muzyką, marzeń – i to w cenie bardziej niż konkurencyjnej.

⸤ TEST Z OKŁADKI: № 204 ⸜ 1 kwietnia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Gramofon
Pro-Ject DEBUT PRO

DEBUT PRO FIRMY PRO-JECT jest jednym z najciekawszych gramofonów z podstawowego przedziału cenowego. Ma on wyrównany tonalnie dźwięk, ale ma też charakter, dzięki czemu nie zabija emocji zawartych w nagraniach. Dobrze różnicuje nagrania i pokaże zmianę tłoczenia z 33 1/3 na 45 obrotów, rożne sposoby wydania, a nawet głębokość kompresji, jakiej poddano dane wydanie. Pro-Ject przygotował kompletny gramofon, który gra znakomitym, przemyślanym dźwiękiem i który zawstydzi wiele droższych konstrukcji swoją witalnością i naturalnością.

⸤ TEST: № 210 ⸜ 1 października 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

⸜ Wkładka gramofonowa MC
Analog Relax EX-500

GDY JUŻ ZDECYDOWAŁEM, której marki produkt dostanie kolejną nagrodę, musiałem dokonać wyboru między dwoma, które recenzowałem w ciągu ledwie kilku miesięcy. Ostatecznie wybrałem... ten tańszy, obiektywnie nieco mniej doskonały. Mówię o wkładce Analog Relax EX-500. Jej droższa siostra, EX-1000, jest absolutnie wyjątkowa pod każdym względem, ale kosztuje, jak na wkładkę, kosmiczne pieniądze. Jedno z często używanych (nie do końca słusznych, ale mających w sobie sporo prawdy) powiedzeń w audio mówi, iż nie jest wyzwaniem zbudować doskonale grający bardzo drogi komponent. Sztuką jest zbudować znakomity, rozsądniej wyceniony. Dlatego właśnie nagrodę przyznaję tańszemu modelowi.

Jest on nadal kosztowny, ale oferuje doskonałe, płynne, spójne, dojrzałe, wyrafinowane brzmienie z wyjątkowymi skrajami pasma, od którego nie sposób się oderwać. Jest absolutnym mistrzem muzyki akustycznej i wokali, acz i słuchanie popisów mistrzów muzyki elektrycznej i elektronicznej dawało mi mnóstwo satysfakcji. Gdybyśmy dodatkowo przyznawali nagrodę „Odkrycie roku”, to ją również ode mnie otrzymałaby marka Analog Relax. MD

⸤ TEST: № 207 ⸜ 16 stycznia 2021, czytaj TUTAJ


⸤ WZMOCNIENIE ⸣

⸜ Wzmacniacz zintegrowany
Flow by Allegro FLOW ONE

WĘGIERSKI WZMACNIACZ FLOW ONE firmy Flow by Allegro gra w niezwykle zdyscyplinowany i jednocześnie niezwykle bogaty sposób. Ma on wszystko, czego oczekujemy po high-endowych produktach. To jest: złożony wewnętrznie dźwięk o świetnej barwie, pewną słodycz pozwalająca na odsłuch każdego rodzaju muzyki, ale i wysoką dynamikę. Buduje również ogromną, trójwymiarową przestrzeń. Dzięki takiej prezentacji nagrania zabrzmią spektakularnie w swoim rozmachu i pozornym brakiem ograniczeń.

⸤ TEST: № 212 ⸜ 1 grudnia 2021

⸜ Wzmacniacz zintegrowany
Allnic Audio T-2000 30th Anniversary

MIMO ŻE ROK 2021 ZAPAMIĘTAMY jako kolejny pod znakiem pandemii i rok zaburzonych łańcuchów dostaw, to do recenzji trafiło sporo doskonałych urządzeń. Jednym z nich był znakomity lampowy wzmacniacz zintegrowany z Korei, Allnic Audio T-2000 30th Anniversary. 60 W w trybie triodowym i 120 W w pentodowym uzyskiwane z pomocą lamp KT170 i transformatorów wyjściowych z rdzeniami z Permalloyem dają użytkownikowi niemal pełną swobodę w zakresie doboru kolumn. Dostajemy z nim doskonałe, wyrafinowane, wciągające, kipiące emocjami, energetyczne granie i to serwowane na dwa sposoby, w dwóch odmiennych smakach w zależności od trybu pracy lamp wyjściowych. Czegóż chcieć więcej? MD

⸤ TEST: № 206 ⸜ 16 czerwca 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Przedwzmacniacz liniowy
Aurorasound PREDA-III

SŁUCHAJĄC PRZEDWZMACNIACZA AURORASOUND PREDA-III nie tęskniłem za swoim przedwzmacniaczem – japońskie urządzenie pozostało w mojej pamięci jako coś szczególnego. Wysokie tony i środek pasma są z nim bezbłędnie gładkie i przyjemne, a mimo to niezwykle dokładne i niosą mnóstwo informacji. Najważniejsza jest jednak przyjemność, jaką daje obcowanie z testowanym urządzeniem. Raz, że jest świetnie wykonany, a dwa – świetnie brzmi. Nie gra ani, jak urządzenie lampowe, ani przewodnikowe – brzmi, po prostu, jak Aurorasound.

⸤ TEST: № 205 ⸜ 1 maja 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

⸜ Przedwzmacniacz liniowy/DAC/odtwarzacz plików
Bryston BR-20

BR-20 FIRMY BRYSTON JEST DOSKONAŁYM, naprawdę wyjątkowo udanym przedwzmacniaczem liniowym. Jego brzmienie jest głębokie barwowo, doskonale zrównoważone, aksamitnie naturalne, fantastycznie rozdzielcze. Jestem przekonany, że wielu fanów techniki lampowej pomyliłoby się w porównaniach i wskazało na BR-20 jako na bardzo dobry produkt lampowy. A przy tym jest to urządzenie wierne literze nagrania. Co więcej, dostajemy z nim za darmo (tak to widzę) odtwarzacz plików, DAC i znakomity – muszę to dodać – wzmacniacz słuchawkowy. Jeśli tak ma wyglądać połączenie doświadczenia studyjnego i audiofilskiego, to jestem za

⸤ TEST: № 211 ⸜ 16 listopada 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Przedwzmacniacz liniowy & wzmacniacz mocy
Circle Audio P300 & M200

PRZEDWZMACNIACZ LINIOWY P300 i wzmacniacz mocy M200 ma znakomity projekt plastyczny i świetny projekt soniczny. Brzmienie tego wzmacniacza jest czyste, jest szybkie i jest otwarte. Jest też rozdzielcze. I system ten nie rozjaśnia detali, nie szuka „drobin kurzu” tam, gdzie ważne są dźwięki instrumentów. Dostajemy z nim wszystko, co jest nam potrzebne, bo wzmacniacz też niczego nie zabiera – po prostu jest wyrównany i niesamowicie rzetelny w tym, co robi. P300 i M200 są pięknym – dosłownie i w przenośni – przykładem wrażliwości muzycznej połączonej z etosem inżynierskim, a to wszystko w znakomitej oprawie. To jest prawdziwy high-end, realizujący trójcę: budowy, wykonania i dźwięku, na bardzo wysokim poziomie.

⸤ TEST Z OKŁADKI: № 212 ⸜ 1 grudnia 2021


⸤ SŁUCHAWKI ⸣

⸜ Wzmacniacz słuchawkowy
Ferrum OOR

FIRMA FERRUM SWOJĄ DZIAŁALNOŚĆ rozpoczęła od mocnego uderzenia – zasilacz Hypsos jest jednym z najlepszych urządzeń tego typu na rynku. Okazuje się jednak, że był to zaledwie wstęp do właściwego produktu, jakim jest wzmacniacz słuchawkowy Oor. Jest to świetnie wykonany, ładnie wyglądający, zawodowo grający produkt, który równie dobrze może stać w domu, w towarzystwie wypasionego źródła sygnału, jak i w studiu nagraniowym. Jego brzmienie jest czyste, rozdzielcze i ma bardzo dobrze ułożony balans tonalny. Za te pieniądze to jeden z najlepszych wzmacniacz słuchawkowy, jaki znam.

⸤ TEST Z OKŁADKI: № 207 ⸜ 1 lipca 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

⸜ Wzmacniacz słuchawkowy
Miltra OTL-8XT

WZMACNIACZ SŁUCHAWKOWY MILTRA OTL-8XT bardzo ładnie radzi sobie z różnego typu konstrukcjami i typami słuchawek. Polski wzmacniacz jest też znakomicie zbudowany, a jego obsługa jest prawdziwą przyjemnością. Jego dźwięk jest po prostu doskonały, a patrząc na cenę urządzenia – wybitny. Jest to urządzenie, które oferuje skończony, złożony obraz świata, w którym nie ma miejsca na przypadek.

⸤ TEST: № 209 ⸜ 1 września 2021, czytaj TUTAJ


⸤ KOLUMNY ⸣

⸜ Audel MAGIKA Mk2

AUDEL MAGIKA MkII SĄ KOLUMNAMI o niezwykłej szlachetności brzmienia. Są przy tym bardzo uniwersalne i w niewielkim stopniu odciskają na nagraniach swoje piętno. To znaczy – otwierają się na nagrania. Ich jakość jest czytelna od momentu 0:01 na wyświetlaczu odtwarzacza, a jednak dobra muzyka się z nimi broni niezależnie od jakości realizacji i wydania. Najważniejszy jest w nich nasycony pierwszy plan, a jednak rzutują ogromną scenę dźwiękową. Znakomite, piękne kolumny, które sprawdzą się w nawet bardzo drogich systemach.

⸤ TEST: № 211 ⸜ 1 listopada 2021, czytaj TUTAJ
⸤ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

⸜ Avatar Audio NUMER 3 BAMBOO Mk II

KOLUMNY AVATAR AUDIO HOLOPHONY NUMER 3 Mk II są bardzo uniwersalne, to znaczy zagrają z równym zaangażowaniem zarówno jazz z lat 40. i 50., jak i współczesną elektronikę. Mają szerokie pasmo przenoszenia i znakomitą spójność. Ale też zwracają naszą uwagę, czasem mocno, na nagrania dokonane w najlepszy sposób, najbardziej na te, w których, wynikające z postprodukcji, przesunięcia fazowe są najmniejsze. Słychać je wówczas tak, jak wielkie słuchawki założone na nasz pokój. Proszę ich koniecznie posłuchać, niezależnie od gustów i upodobań.

⸤ TEST: № 203 ⸜ 1 marca 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Fyne Audio F500SP

FYNE AUDIO F500SP są kolumnami o nienagannej budowie, świetnym wykonaniu i zaawansowanej konstrukcji. Głębia sceny jest przy tym fenomenalna, dlatego wydaje się, że kreowany przed nami świat jest duży, można by nawet powiedzieć – ogromny. Dzięki świetnemu różnicowaniu barwowemu, dynamicznemu i wyjątkowemu obrazowaniu są wśród innych małych monitorów niczym miniBugatti wśród samochodów.

⸤ TEST: № 202 ⸜ 1 grudnia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ JBL L82 CLASSIC

JAK PISALIŚMY W TEŚCIE, niezależnie od słuchanej muzyki i medium, czy to była płyta SACD, czy LP, czy plik, kolumny JBL brzmiały w równy, ładny, kremowy sposób. L82 Classic oferują duży przekaz, o sporej dynamice, ale przede wszystkim spójny. Nie szkodzą mu ani mocna kompresja, ani nieco jaśniejsza realizacja nagrań, ani wreszcie nie są wybredne jeśli chodzi o system towarzyszący. Grają równie dobrze blisko tylnej ściany, jak i dalej, ustawione na wprost i skręcone do środka. To bardzo ładnie grające, atrakcyjne wizualnie kolumny o niezwykle uniwersalnym, przyjemnym dźwięku. No i ten wygląd.

⸤ TEST: № 206 ⸜ 16 czerwca 2021, czytaj TUTAJ

⸜ Monitor Audio SILVER 100 G7

MONITOR AUDIOSILVER 100 G7 są najlepszymi kolumnami podstawkowymi z dotychczasowych serii Silver, jakie słyszałem. Mają niesamowicie gładkie i czyste brzmienie. Są spójne wewnętrznie i wyrównane. Ustawione blisko ściany dysponują schodzącym głęboko basem o dobrej barwie i wysokiej dynamice. W teście powiedzieliśmy, że są to kolumny dla „zwykłych ludzi”, to znaczy niekoniecznie dla zakręconych audiofilów. Jest w nich bowiem wszystko, co jest potrzebne do komfortowego odsłuchu muzyki, ale bez wpadania w pułapkę „hi-fi”. Dobrze się ich słucha i głośno, i cicho. Udana rewitalizacja serii, która jest z nami od ponad dwudziestu lat.

⸤ TEST: № 211 ⸜ 1 listopada 2021, czytaj TUTAJ


⸤ KABLE ⸣

⸜ Kable LAN
TiGLON TPL-2000L & TiGLON TPL-2000A

RÓŻNICA NAJWAŻNIEJSZA, JAKĄ WNOSZĄ kable LAN japońskiej firmy TiGLON do systemu związana jest z rozdzielczością. System grał z nimi głębiej, wyraźniej, bardziej dynamicznie i kolorowo. Nagrania miały z nimi więcej dramatyzmu, były wyraźniejsze i lepiej definiowane. Bas schodził wyraźnie niżej i dostał coś w rodzaju „drugiego dna”. Nie był bowiem jednowymiarowy, a zmieniał się, meandrował.

System z TiGLONEM spowodował, że słychać go było tak, jakbym wrócił ze dwie generacje taśmy w tył, do źródła. Brzmienie było głębsze, niższe i bardziej wyrafinowane. Wydawało się nieco uspokojone, jakby wszystko grało na większym luzie, bez spięcia. Zmiany o których mowa są częścią dźwięku z nowym systemem bez względu na to, z jakimi plikami, to jest jakiej rozdzielczości i częstotliwości próbkowania, mamy do czynienia/

⸤ FELIETON: № 210 ⸜ 1 października 2021, czytaj TUTAJ
⸤ REFERENCE SYSTEM: Kable TiGLON TPL-2000L & TiGLON TPL-2000A stał się SYSTEMU REFERENCYJNEGO „High Fidelity”

⸜ Interkonekt + kabel głośnikowy
KBL Sound SIGNATURE SERIES HIMALAYA II

JAK MÓWILIŚMY W TEŚCIE, kable te różnią się od siebie brzmieniem. Interkonekt jest ciemny, gęsty, ma mocny niski bas i wypełnia przestrzeń między głośnikami w gęsty, ściśliwy sposób. Z kolei kable głośnikowe grają bardziej „punktowo” w przestrzeni, a ich balans tonalny postawiony jest wyżej. Są z kolei bardziej dynamiczne niż interkonekty. Obydwa są wyrafinowane, nasycone i trzymają się z daleka od jaskrawości.

KBL Sound rozwija się, a jego produkty są coraz bardziej wyrafinowane. Są przy tym, jak na walory dźwiękowe, bardzo korzystnie wycenione. Są również znakomicie wykonanie, na wysokim, światowym poziomie. Himalaya II jest bardzo, bardzo dobrym zestawem high-endowych kabli, przeznaczonych do zrównoważonych systemów.

⸤ TEST: № 209 ⸜ 16 września 2021, czytaj TUTAJ


⸤ ZASILANIE ⸣

⸜ Kondycjoner napięcia zasilającego AC
Shunyata Research HYDRA DELTA D6

AMERYKAŃSKI KONDYCJONER Hydra Delta D6 doskonale wpisuje się w pomysł na dźwięk, jaki znam z droższych produktów tej firmy. Mowa o ciepłym, niezwykle relaksującym brzmieniu, które jest przy tym doskonale rozdzielcze. Oferuje on kolorowy świat wart każdych pieniędzy. O wiele trudniej bowiem nasycić dźwięk harmonicznymi niż pokazać ich krawędzie. Tu i teraz otrzymamy więc z Delta D6 przekaz naturalny i przyjemny. Taki, który zachęca do długich odsłuchów.

⸤ TEST: № 210 ⸜ 16 października 2021, czytaj TUTAJ


⸤ PRODUKTY ANTYWIBRACYJNE ⸣

⸜ Podstawki pod kable
Pro Audio Bono PAB ceramic 100 CS

PAB CERAMIC 100 CS TO NAJLEPSZE PODSTAWKI pod kable, jakie słyszałem. Są one czymś więcej niż podstawki konkurencji. Dzięki nim poprawia się rozdzielczość dźwięku, a co za tym idzie przekaz się pogłębia i różnicuje. Paradoksalnie dźwięk jest z nimi spokojniejszy. I to mimo wyższej dynamiki i energii. Spokój o którym mówię wypływa z nimi z muzyki, a nie z dźwięku, co przekłada się na kolejną warstwę artystyczną nagrań, której doświadczamy. To po prostu najlepsze podstawki tego typu, jakie znam.

⸤ TEST: № 212 ⸜ 16 grudnia 2021
⸤ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint


⸜ ART BLAKEY & THE JAZZ MESSENGERS Just Coolin’

Wydawca: BLUE NOTE/UNIVERSAL MUSIC LLC (Japan) UCGQ-9027
Nośnik: SHM-SACD

⸤ RECENZJA: № 210 ⸜ 16 października 2021, czytaj TUTAJ

⸜ ROBERT KANAAN Atea

Wydawca: Soliton SL1174
Nośnik: COMPACT DISC

⸤ RECENZJA: HF News ⸜ 17 września 2021, czytaj TUTAJ

⸜ MICHIKO OGAWA Oh Lady Be Good/Smile

Wydawca: Ultra Art Record UA-1004
Nośnik: 180 g, 78 RPM maxi-SP

⸤ RECENZJA: № 210 ⸜ 16 września 2021, czytaj TUTAJ

⸜ STEPHAN MICUS Winter’s End

Wydawca: ECM Records/Tidal
Nośnik: FLAC 16/44,1

⸤ RECENZJA: HF News ⸜ 11 czerwca 2021, czytaj TUTAJ

⸜ SEASICK STEVE Blues In Mono

Wydawca: There's A Dead Skunk Records/Tidal Master,
Nośnik: FLAC MQA Studio 24/44,1

⸤ RECENZJA: № 204 ⸜ 1 kwietnia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ PATRICIA BARBER Café Blue

Wydawca: IMPEX RECORDS IMP-6035-1
Nośnik: IMPEX S1TEP, 2 x 180 g LP, 45 RPM

⸤ RECENZJA: № 204 ⸜ 1 kwietnia 2021, czytaj TUTAJ

⸜ FRANK SINATRA Sinatra’s Sinatra

Wydawca: Stereo Sound SSVS-017
Nośnik: SUPER AUDIO CD/CD

⸤ RECENZJA: № 205 ⸜ 1 maja 2021, czytaj TUTAJ

⸜ ADAM CZERWIŃSKI & DAREK OLESZKIEWICZ feat. LARRY KOONSE Pictures

Wydawca: AC Records 017/2020
Nośnik: GREY WAX, 180 g LP ⸜ Limited Edition | № 019/600

⸤ RECENZJA: HF News ⸜ 12 marca 2021, czytaj TUTAJ

⸜ VOICES OF THE COSMOS Interstellar Space

Wydawca: Eter Records | Gusstaff Records
Nośnik: 180 g LP

⸤ RECENZJA: HF News ⸜ 2 lutego 2021, czytaj TUTAJ