pl | en

FELIETON

 

VINTAGE AUDIO VI
KOLUMNY


Kolumny vintage to specjalność melomanów z dalekiego Wschodu. Okazuje się, że dobrze napędzone potrafią zagrać tak, jak żadna współczesna konstrukcja.

Kontakt:
nomos@autograf.pl

www.audiovintage.com.pl


ażdy element zestawu stereo jest równie istotny. Dźwięk emitowany ze źródła w postaci impulsów elektrycznych przechodzi do wzmacniacza (ewentualnie przedwzmacniacza i końcówki mocy), bądź amplitunera, skąd przekazywany jest do kolumn głośnikowych. Niektórzy uznają kolumny głośnikowe za najważniejsze składowe zestawu stereofonicznego, chociaż takie podejście jest nieuzasadnione. Może wynika to stąd, że są one stosunkowo duże i potrafią przekształcić owe impulsy elektryczne w sygnały akustyczne odbierane przez nasze uszy?

Jakość dźwięków odtwarzanych przez kolumny głośnikowe, zależy od bardzo wielu czynników: ilości i parametrów technicznych głośników, konstrukcji i wielkości pudła rezonansowego, jakości i sposobu połączenia podzespołów tworzących zwrotnicę. Dzisiaj wiemy też, że na pracę kolumn głośnikowym duży wpływ mają akcesoria antywibracyjne, na których kolumny ustawiamy, właściwy dobór kolumn do danego pomieszczenia odsłuchowego i dobra adaptacja akustyczna tego pomieszczenia.

Poszczególne firmy elektroniczne opracowywały wiele typów kolumn pasywnych i aktywnych. To konkurencji tych firm w latach 70. i 80. XX w. zawdzięczamy największe osiągnięcia w dziedzinie reprodukcji dźwięku. Każda z nich chciała bowiem stworzyć coś niepowtarzalnego. Często środki zainwestowane w projektowanie niewielkich kolumn (monitorów, dwudrożnych podłogówek) były bardzo duże, a ceny tych kolumn – niewysokie. Czy oznacza to, że firmy elektroniczne stosowały ceny dumpingowe? Nie, po prostu produkowały dziesiątki tysięcy tych kolumn, a więc miały niskie koszty przeciętne.

Często też, osiągając wysokie zyski w innych dziedzinach, mogły pozwolić sobie na promowanie pozostałych produktów. Niejednokrotnie także kolumny były częścią zestawów stereofonicznych (słynne wieże), a więc ich cena była ukryta w cenie całego zestawu. Może dlatego dzisiaj, jak trafiamy na jakieś unikatowe kolumny, nie możemy nieraz wyjść z podziwu jak bardzo skomplikowana budowa w jednym przypadku i niezwykle prosta w innym mogła tworzyć niepowtarzalne brzmienie.

Kolumny dzielą się na zamknięte (kompaktowe) i otwarte. W kolumnach kompaktowych powietrze zamknięte w obudowie, tworzy „poduszkę” tłumiącą drgania membrany. Natomiast w kolumnach otwartych (bas-refleks, tubowych, labiryntowych, czyli z tzw. linią transmisyjną) kształtuje się odpowiedni do parametrów głośnika niskotonowego ruch powietrza w obudowie, wspomagający działanie jego membrany.
Głośniki dzielimy ze względu na:
• częstotliwości przenoszenia, na: niskotonowe, średniotonowe, wysokotonowe i szerokopasmowe;
• konstrukcję, na koaksjalne (głośnik w głośniku), wstęgowe (mające cewkę napyloną na membranę),
• elektrostatyczne – głośnik, do którego zasilania potrzebne jest bardzo wysokie napięcie.

Najczęściej spotykane są kolumny trójdrożne, w których zastosowano głośnik niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy oraz kolumny dwudrożne, w których pracują głośniki nisko-średniotonowe i wysokotonowe. Rzadko spotykane są kolumny, gdzie zastosowano tylko głośniki szerokopasmowe.

Warto tu wspomnieć o parametrach kolumn i o tym, jak je interpretować. Ludzkie ucho rejestruje dźwięki w zakresie częstotliwości 20-18000 Hz. Na kolumnach oznacza się pasmo przenoszenia zestawu, jego moc znamionową, czyli moc, którą dany zestaw może być obciążony, moc muzyczną, czyli maksymalną moc chwilową, impedancję – najczęściej jest to 4 lub 8 Ω – oraz efektywność, mówiącą o tym, jak głośno grają poszczególne kolumny przy tym samym poziomie głośności ustawionej we wzmacniaczu.

W tym miejscu należy powiedzieć, że moc kolumn i wzmacniacza nie są najważniejsze. Podstawowe znaczenie ma staranny dobór parametrów poszczególnych składowych zestawu stereofonicznego. Na przykład moc znamionowa wzmacniacza powinna być trzykrotnie mniejsza od mocy kolumn. Pisząc o starannym dobraniu parametrów zestawu, mam na myśli, odsłuchanie kilku par kolumn z jednym wzmacniaczem, ponieważ jak wykazuje nasze doświadczenie, nie każde kolumny „chcą grać” z danym urządzeniem.
Możemy również podzielić kolumny ze względu na ich gabaryty, czyli na podstawkowe i podłogowe. Wybór będzie zależał tak naprawdę od indywidualnych preferencji osoby odsłuchującej, właściwie przygotowanego pomieszczenia i jego wielkości.

O AUTORCE

Olga Nowińska należy do teamu NOMOS tworzącego zestawy Audio Vintage.
Naszym celem jest muzyczna satysfakcja klienta.

Kontakt:
nomos@autograf.pl

www.audiovintage.com.pl

CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ? SZYBCIEJ?
DOŁĄCZ DO NAS NA TWITTERZE: UNIKATOWE ZDJĘCIA, SZYBKIE INFORMACJE, POWIADOMIENIA O NOWOŚCIACH!!!